Ingeniørhjælp søges

Hey allesammen

Jeg kunne godt tænke mig at lave min tagkonstruktion af bjælkespær - spændvidden er 5,2 m vandret målt med en taghældning på 20 gr.

der udføres listetagpap dækning samt 45x100 reglar med forskalling og gips på undersiden...

jeg har tænkt mig at anvende 45x295 bjælkespær - og jeg skulle gerne have en meters afstand... Er der nogen der ved hvor jeg kan slå det op henne eller er der nogen der kan beregne det?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Min tabel (TRÆ 52) går kun op til 45 x 245 (K 18 spærtræ) hvor spærafstanden er 60 cm ved din spændvidde (passer forøvrigt med 56 cm isolering).

Men du kan sikkert få oplysningerne hvor du køber dit spærtræ, men husk minimum 50 mm ventileret hulrum over isolering!

Hvorfor ikke en 45 x 45 mm forskalling pr 60 cm nedenunder med en 56 cm bred super A-loftsbatts fra Rockwool (isolerer bedre = Lambda 34 produkt) imellem, da den kan hænge selv, og har en belægning der gør at den ikke drysser.

Husk T skinner ved fritbærende gipspladesamlinger.

Skrevet af Orla Nautrup den 13-08-2008 13:06

Hvorfor ikke en 45 x 45 mm forskalling pr 60 cm nedenunder med en 56 cm bred super A-loftsbatts fra Rockwool (isolerer bedre = Lambda 34 produkt) imellem, da den kan hænge selv, og har en belægning der gør at den ikke drysser.



fordi jeg skal have et 100 mm ventilationsrør ind på underside spær...
og det er da iøvrigt lige godt pokkers man ikke kan finde en tabel hvor man kan slå spærtræsdimensionen 45x295 op...?

Hej

Det kan man muligvis også, men jeg har den bare ikke lige her 

Men du kan da bare bruge dimensionen 45 x 295 pr 60 cm, så er du på den sikre side, og koster måske et enkelt spær eller to ekstra, men det sker ofte i dagens Danmark p.g.a. behov for større isoleringstykkelser.

OK.
Pas på med at underdimensionere dit ventilationsanlæg, da jeg mener at vide man bør undgå 100 mm rør så vidt muligt!

Hej Orla

Hvad er dit grundlag for at mene det kan bære? Har du regnet på det eller er det bare den sunde fornuft der råder...?

(afstanden vandret er tilsyneladende "kun" 5 m)
Annonce
Kan du scanne den side og sende den til mig samt beregningsforudsætningerne...?

Min mail er [email protected]
Hej Znapster

Du skal min. bruge spærtræ 45x245mm, T2, pr. 60 cm.

Jeg henviser til vores hjemmeside:
http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

Venlig hilsen Ing. Lund, Ringsted Spærfabrik A/S
Hej Lund

Jeg sidder faktisk og tegner på noget lignende lige pt.. 5 grader tag-pap

hvis remmen jvnf. den linkede side skal spænde frit over 5.45 meter hvor stor dimension skal den have..limtræ eller stål ?
Er det muligt ved stål at montere bjælkespærene ind på hver side, og dermed få en skjult rem ?

Kun perfekt er "godt nok"

Hej Cru

Forudsætninger:
Spændvidden er 5,45 m (fra understøtning til understøtning)
Taghældningen er 5° (8,7 cm pr. 1m)
Let tag (tagpap)
Simpel loftbeklædning, som 1 lag gips, profilbrædder eller lign,

Så skal du bruge min. spærtræ 45x245 mm, T2, pr. 60 cm.
Da standard krydsfinérsplader er 122x244 cm, ville jeg foreslå,
at er ligge bjælkespærene/plankspærene pr. 61 cm, så det "går op" i hele plader.

Hvis du mellemunderstøtter bjælkespærene med en ståldrager eller limtræ, så skal du lige forklarer det lidt nærmere...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis