Efter min mening er der ingen grund til at du skulle begynde at brække dit gamle betongulv op - medmindre du yderligere vil grave 30 - 50 cm ekstra ud og køre ca. 10 cm sand ind, som både skal afrettes og komprimeres. At du skulle få et bedre konstruktion på den måde stiller jeg mig meget tvivlende overfor og det vil ihvertfald aldrig kunne komme til at stå mål med indsatsen, medmindre du netop ønsker en højere lofthøjde.
Jeg har selv lavet gulvvarme i en gammel svinestald med ca. 3 m til loftet. Først fjernede jeg opbygningerne til svineboksene - herunder var der til min overraskelse et ujævnt men stabilt klaplag, som jeg udjævnede vha. lidt af lecaen fra svineboksene (jeg skulle måske have brugt sand istedetfor). Ovenpå dette udlagde jeg 300 mm styropor (flamingo), 6 mm rivenet med gulvvarmeslanger og fik ovenpå dette, vha. en murer og hans medhjælper, udlagt ca. 90 m2 flydebeton i ca. 10 cm højde i løbet af blot 1½ time. Ovenpå dette udlagde jeg almindelig trinlydsfoam med dampspærre, klikgulvlaminat - færdig - og vi har stadig over 2.5 m til loftet.
Det med et par trin op synes jeg ikke er noget problem - faktisk synes jeg det er en fordel at bo lidt hævet fra jorden og det ser også godt ud med en
trappe op til et hus.
Mvh Ole ben