hvalknogler...

Har en del hvalknogler jeg har fundet forskellige steder,de seneste er fra bunden i nuuk havn og stammer fra en vågehval,problemet med dem er der bliver ved med komme olie/talg ud af dem,det er klistert og lugter ikke ret,normalt kan man jo koge dem rene men det kniber sgu lidt med at finde noget der er stort nok.har prøvet at få fat i en konservator på Naturama her i byen,men det er åbentbart et større projekt.nå men måske der er nogen her der har en løsning....?

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah, det lyder som et projekt, hvor det ikke engang er nok at krejle et gammelt badekar, som man kan klodse op og lave om til en gruekedel ved at tænde bål under.
behøver ikke et helt badekar,vågehvalen er ikke så stor igen,sådan en 200l tromle kan gøre det,men det tar sgu tid at få det i kog,også lidt noget pis hvis den når at brænde igennem bunden når jeg er halvvejs:)

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Hvis først der er vand i brænder den ikke gennem.. Tænk på alle de tynde campinggryder i alu. som varmes med gas.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nej det er rigtig GOM med hensyn til varmeledningen, jeg husker det gamle fysiskforsøg, hvor man koger vand i et stykke papir (folder et papir til en højkantet bakke, hælder vand i og holder det hen over et stearinlys).

Så frem med den gamle olietønde smed og få fyret op.
ja i har jo helt ret ved ikke lige hvad jeg har tænkt,der skal sgu blus på hvis det skal kunne lade sig gøre:)

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Ja du skal nok ikke forsøge dig med 200W kogeplade som opvarmning.
Men har du plads til udendørs at bygge en primitiv "ovn" af gamle mursten eller lign (bare stablet ikke muret), som tønden kan stå på med plads til at fyre under, så skal det såmænd nok lykkes. Husk at et låg meget væsentligt hjælper med til at varmen bliver i "suppen".
Jo bedre træk du har i ovnen (skorsten?) og jo mindre vinden kan blæse direkte på flammerne, jo bedre opvarmning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis