Begyndende nabostrid.

Hej.

Jeg har fået en begyndende nabostrid på nakken, en trist en, når man ikke kan snakke med sin nabo.

Sagen drejer sig om, at vi ville have vores hus vandskurret. Naboen har en garage, som ligger i skel og som endda er sammenbygget med vores hus i hjørnet. Noget som skete i 50'erne, men som ikke er tinglyst. Idag er vi jo så begge helt nye ejere.

Muren som er sammenbygget med vores hus har vi så vandskurret, for at få helhedsindtrykket og gjort pænt, vi har endda renoveret muren som vender over mod os, så den idag fremstår som en pæn mur. Naboen kan ikke fra sin grund se vandskurringen, men skal helt om i vores have for at se det. Naboens garagemur var over mod os i samme sten som vores hus og samme farve fuge. Naboen hus er bygget i andre stenfarve end vores hus.

Hvor går skelgrænsen. Jeg vil jo mene, at i og med garagen er sammenbygget i hjørnet af mit hus, så må denne side af muren være vores og vores ansvar, at den er i god stand.

Når husene er så tæt bygget som vores, så syntes jeg at have læst et eller andet sted, at skelgrænsen går ved udhænget fra vores hus, hvis den gør det, så er naboens garagemur inde på vores grund eller i yderkanten af skel.

Endvidere skal det siges, at naboen 14 dage forinden fik beskeden, at vi ville vandskurre, vi får så en underlig sms fra naboen, "hvis det er det vi vil, så må det jo være sådan", endvidere får vi på selve dagen der vandskurres mundtlig accept, som der er 6 vidner på, som hørte naboens accept.

Vi har så idag modtaget et brev fra naboen advokat, som forlanger vandskurringen fjernet.

Det er trist, når man ikke kan snakke med naboen. Har vi gjort noget ulovligt, så hæfter vi selvfølgelig for det vi har gjort. Vi render ikke fra vores ansvar.

Når der nu alligevel er grus i maskineriet, skal vi så kaste grus tilbage, da naboens skraldespand står lidt mere inde på vores grund, for ellers kan han ikke komme ud med bilen og hvis udhænget på vores hus er skelgrænsen, skal vi så forlange 2 rækker sten i hans indkørsel fjernet, da de så måtte være inde på vores grund. Nej, vi trækker bare lidt på skulderen og håber ikke det måtte være nødvendig.

Er der noget der kan komme med gode råd, har vi ingen rettigheder med en garagemur der er sammenbygget med vores hus i hjørten, når det ikke er tinglyst nogen steder. Har vi overhovedet ingen rettigheder. I hegnsloven kan jeg se, at hvis der er et mur i skel, så må man hænge espalie op uden naboens accept, hvorfor må man så ikke vandskurre, eller må man.

Det skal siges, at vi ikke er de første naboer der er kommet i nanostrid med naboen og som kun har boet i gaden i 1 års tid.

Hilsen en fortvivlet nabo.

Hej.

Jeg har oprettet denne profil, da jeg har en begyndende nabokrig, som jeg meget gerne vil tage i opløbet, en trist sag for begge parter.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hejsa..

Kæft jeg føler med jer.. det er bare TRÆLS sådan noget..

Min erfaring er at alle problemer har tendens til at vokse hvis man ikke får gjort noget ved dem. Jeg tror mit bud må være at invitere naboen over på en kop kaffe og forsøge at få kontakt, ved det er svært, men skal bo ved siden af et problem, det holder ikke. Det er ikke et spørgsmål om hvem der har ret eller ikke, det er en spørgsmål om ro i hverdagen/maven.. Tror jeg ville forsøge med "slesk tale og billig portvin" hvis det ikke lykkedes vil jeg overveje at sælge, efter at have pisset i hans postkasse ;-)

Håber du finder det rette for jer..

 

Mvh Jan J

Sælg!!

Min broder og svigerinde har boet som naboer med sådan en i nu 35 år, til daglig irritation.
Det startede så fint i et nybyggerkvarter, hvor de meget fornuftigt anlagde fælles indkørsel, byggede begge carport i skel med fælles væg med et flot resultat, men så lige pludselig en dag gik det galt kort efter.
Naboen og eller uvorne børn stiller bl.a. sin bil helt ude i hjørnet af sin grund, på den fælles indkørsel så man kun vanskeligt kan komme ind.
Denne nabo kan også rage uklar med alt og alle omkring sig.

Jeg gad ikke spilde, som i dette tilfælde, mere end halvdelen af livet med at se på en sådan psykopat.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville svare tilbage, at jeg vil få afsat skellet, og hvis muren, som forventet står på den forkerte side af skellet - så skal den lovliggøres dvs. fjernes. Hvis hans ting iøvrigt lå på min grund, ville jeg vælte dem ind til ham.
Og nej - jeg ville ikke tro på slesk tale mv. mod en som ham.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hvis han ikke er til at snakke til fornuft, så tag en snak med en advokat, om hvordan du lovmæssigt står.

Han er jo accepteret ved at være passiv overfor dine henvendelser til ham, om at du ville vandskure væggen. Han havde jo mulighed for at stoppe det, inden du gik igang.

Men lad dog være med at ty til hans metoder, det vil kun eskalere situationen i en uheldig retning.

En god løsning kunne være at fjerne det du har lavet på "hans" væg, og derefter opføre et plankeværk eller lave en mur i gasbeton, og male det i samme farve som resten af huset.

Jeg tror ikke, at du retmæssigt kan kræve at få fjernet muren, selvom den står i skel eller inde på din grund, da muren har stået der så længe, at tidligere ejere har vundet hævd/passivt accepteret placeringen.
I hegnslovens §21 står følgende:

   § 21. Når vedligeholdelsesbyrden ønskes fordelt mellem parterne, tildeler hegnsynet hver et hegnsstykke at vedligeholde på begge sider - såvidt muligt i en samlet strækning, der ikke støder op mod naboens have, gårds- eller husplads.
    Stk. 2. Består fælleshegn af plankeværk eller mur, bør det pålægges hver af parterne i fornødent omfang at male, tjære eller kalke den mod hans grund vendende side af hegnet.
    Stk. 3. Hvor særlige forhold taler derfor, eller parterne fremsætter ønske derom, kan hegnsynet fordele vedligeholdelsesbyrden på anden måde end i stk. 1 og 2 anført.

Du kan også få foretaget en hegnssynsforretning til bilæggelse af Jeres stridighed. Se mere herom i §§ 33-49 i hegnsloven.

Link til hegnsloven: www.hegnsloven.dk

Hegnssyn koster ca. 1200,- kr. og skal betales af den tabende part.

Læs mere her:

http://www.hegnsyn.dk/

http://ferv.fvm.dk/Naboret.aspx?ID=8453
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Mr Calle den 12-08-2008 16:48
......
Jeg tror ikke, at du retmæssigt kan kræve at få fjernet muren, selvom den står i skel eller inde på din grund, da muren har stået der så længe, at tidligere ejere har vundet hævd/passivt accepteret placeringen.

men husk i den sammenhæng at få gennemført en fornyet opmåling af grunden, da der jo ikke er grund til at betale ejendomsskat af noget som naboen har vundet hævd på.
Jeg synes du i første omgang skulle skrive et pænt brev til hans advokat og forklare hvordan det hele er foregået - evt. vedlægge et eksemplar af hegnsynsloven - så er jeg sikker på at advokaten vil forklare sin klient at det ikke er noget han vil få ret meget ud af - kun advokaten selv :-). Evt. kan du også skrive til advokaten at hans klient bedes flytte sin skraldespand.

Mvh Ole ben

Hej..
Syntes i pisker en stemning op.. Læs dog hvad manden skriver... Han vil gerne kunne TALE med sin nabo...
Mit råd er stadig... tag kontakt til personen og se hvad der sker... Inden du skyder ham !!

Mvh Jan J
Bare det han ofre penge på advokat, betyder vel, at han mener det seriøst, og ikke er til at snakke med, han kan da ikke være normal.
Men jeg ville gå ind og ringe på, og venligt spøger hva problemet er.

Min kammerat bor desværre også ved siden af en tosse, han havde været ude og skubbe en ulåst bil væk, fra "hans" kant sten, så den stod mit på vejen.. :-) for at min kammerats gæster skulle ikke parkere foran hans hus...!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
efter at have læst de mage gode ideer, må jeg give mit besyv med.
kontakt din kommune, få ham/hende i (hvad er det nu det hedder der hvor man søger om byggetilladelser) til at komme på besøg og få fastlagt hvor skellet ligger og hvem der har ret til hvad, naboen skal selvfølgelig med, forhåbentligt skal der ikke en landmåler til da det koster 15000 kr.
Der er en forældning om sammenbyggede huse hvis der er gået mere end 15 år så ligger det som det ligger, jeg mener ikke at din nabo kan tvinges til at bryde muren ned. Så må i finde en løsning.
Ellers behøver i jo ikke tale sammen, jeg har selv boet i en lille by hvor husene var bygget helt sammen, dem var jeg også uvenner ned i ny og næ, efter 12 år er jeg nu flyttet og er GLAD for min beslutning.
Held og lykke.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også