Radio kursus

Nogen der ved hvor man tager et kursus til den der FM radio (ikke musikradioen) så jeg kan snakke lovligt.. eller i det hele tage bruge den.
Helst i Svendborg!!

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nogen der ved hvor man tager et kursus til den der... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder flot, det må jeg sige...
Det der undre mig lidt er at alle dem der afholder kurser, tager ca. 500 kr i materiale, men når man læser på telestyrelsen side så skal man kun bruge 2 bøger og de koster tilsammen ca. 320 kr. ?? hvad har jeg mon overset.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg sad forleden og kørte igennem Duelighed's 200 spørgsmål i VHF. Især de 'nye' vedr. DSC havde jeg ikke en kinamands chance for at svare på, jeg har aldrig været i nærheden af sådan et apparat.

Vi har ganske vist en VHF radio siddende i vores båd, men antennen sidder i toppen af masten, og masten ligger i masteskuret på havnen, og da vi alligevel ikke har certifikat, kan det også være ligemeget.

Da vi var i noget, der kan betegnes som nød i sommers, og havde brug for SOK til slæbeassistance, greb vi mobilen, hvor nummeret var kodet ind i forvejen, da vi også er olieobservatører, fik fat i vagthavende på under 10 sekunder, og fik hjælp på under en halv time.

Vi vil naturligvis ikke betvivle VHF-radioens (eller DSC eller EPIRB) berettigelse, men som almindelig dansk lystsejler, som holder sig rimeligt indenfor rækkevidde af danske, svenske og tyske mobilmaster, kan vi ikke rigtig se meningen med at bruge en mindre formue på VHF-certifikatet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

albino
Det kan være rigtigt det du siger, men man kan jo godt ha' en uden certifikat. Som de sagde til mig på Lyngby, da jeg købte en båd med VHF og endnu ikke havde certifikat. Det er vel bedre med en lille bøde, end at risikere livet, og samtidig er man jo i stand til at høre, om andre er i nød  . Så sæt du bare strøm på din. Jeg tror nok at, hvis du kunne finde 11 andre, at det kunne komme ind under AOF, det gjorde vi, vi fandt en underviser og en censor fra hjemmeværnet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs:

Da vi havde riggen på, stod den skam også på lyt på kanal 16, så snart vi drejede den store, røde nøgle. Og havde vi hørt et mayday, havde vi også efter bedste evne svaret på det, selvom det havde kostet os en bøde.

Med de nye radioers muligheder kan man jo næsten bestille pizza leveret midt i Fakse Bugt, og det er rigtig smart, at de i en nødsituation afgiver position, antal mennesker ombord, situationens art, antal genstande i Gammel Dansk-flasken m.v. Det er bare ærgerligt at man føler, man næsten skal tage flyvecertifikat for at få lov til at købe én. Det har i hvert fald afholdt os indtil videre. Men vi kan også sagtens se, at der er nødt til at være en vis regulering på området, hvis det ikke skal blive kaffesnak som i 70'erne på walkier'ne. Det er jo trods alt et arbejdsredskab for erhvervstrafikken på vandet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vadede ned på biblioteket, lånte de to bøger WS har angivet(i Roskilde har de stregkoderne: 3411725188 og 3410617411), læste dem rimeligt, tog de prøver som lå på www.duelighed.dk - betalte 525 for en prøve, var til prøve i onsdags - og nu må jeg betjene radioen (som må bruges når jeg lige får bestilt et kaldesignal). Takker for "sparkene", og hvisker til jer andre, at det er rimeligt overskueligt.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Endnu en gang må det nævnes, at der er utallige steder i DK uden moildækning. Oplevede det selv i sommer. VHFen er nødvendig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis