Klamt bundvand

Jeg døjer med klamt bundvand i min træbåd. Det hjælper selvfølgeligt at skylle båden igennem ofte, men jeg tror først og fremmest at problemet skyldes at jeg har brugt en blanding af linolie og trætjære i bunden, hvor linolien nok er synderen. Hvad skal jeg bruge i stedet for?
Styrbjørn
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah i vore dage kan man nok ikke længere få blymønje som ofte blev brugt som indvendig bund maling, men du kan bruge almindelig sort tjære, det har man også brugt i mange år.

V.h. Håndværkeren
Lilebæltsværftet i Middelfart har et produkt de bruger og sælger, kan desværre ikke p.t. huske navnet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tror manden er faldet død om Lynæs, der har ikke været reaktion på mit svar.
Gode venner!
Jeg er ikke faldet død om, har bare lidt travlt for tiden.
Jeg ville være ked af at bruge kultjære da det lugter forkert, hellere trætjære uden linolie, hvis det altså dur. Jeg kan se at linolien optager vand der hvor det har dannet lag på træværket. En del af løsningen er nok at være mere kvik med at tørre af så produkterne ikke danner lag, men kun findes inde i træet??
Hvad mon det er de bruger i Middelfart?
Hilsen Styrbjørn
Vedhæftet et billede af den skønne båd..
Du kunne jo også vælge at gi' den en en gang grå yacht primer. Det gav jeg Lynæssen og jollen da mønjen forsvandt. Se på værftets hjemmeside. Jeg tror det hedder trekfast

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Lynæs

Mon grå Yacht Primer svarer til den Platin Primer jeg bruger udenpå under bundmaling? Det er ihvertfald et udmærket - og temmeligt kostbart - produkt.
Den lukker jo helt tæt. Er det sundt at lukke træet helt fra begge sider? Jeg har det indtryk at det er bedst med difussionsåben behandling indenbords, hvor træet jo er skiftevis vådt og tørt, men det er måske bare en myte? Jeg har ihvertfald set eksempler på råd, endda i eg, hvor træet indenbords havde fået for meget kultjære sådan at fugt blev lukket inde.
Styrbjørn

Det er 2 forskellige, den opgives ikke til at være tæt, men 2 komp. Lightprimer er.
Man ved jo at regnvand er en stor synder når det drejer sig om både, og en træbåd på land med en del regnvand i, er i farezonen, hvorimod saltvand ikke er så farligt.  En træbåd bør blive i vandet vinteren over, eller op så tidligt at , den er tør før frosten sætter ind, da vandet i træet udvider sig voldsomt i frost. Det medfører logisk nok skader på træet.

Det er iøvrigt et smukt lille skib, du har, hvor ligger den ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Ja det var dog et dejlig skiv, bare synd at du lader det stykke "gammeljern" sidde der og stritte agter.

Jeg tror iøvrigt ikke at du kan få kultjære mere, den tjære du kan købe i dag er fremstillet af et rest produkt fra olie rafineringen og er altså særdeles vand fast.

Håndværkeren

Jeg må lige korrekse mig selv. Det var Internationals Yacht Primer jeg brugte.
Enig med håndv. men den er der jo nok ikke til pynt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kære Håndværker og Lynæs
Ja, det er en dejlig båd, den ligger i Mårup på Samsø, hvor jeg bor.
Den er bygget i 88 som bæltbåd, men har også træk fra Lynæs -jolle i sig.
Jeg er enig angående "gammelt jern" i enden, men det var godt at have i kuling foran for tværs ud for Karrebæksminde samt mange andre situationer.
Mvh, Styrbjørn
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også