Tapet eller filt?

Hej Jeg er en ny-udklækket gør-det-selv-mand, der er godt i gang med det første større projekt. Min kæreste og jeg har købt en lejlighed, hvor væggene var dækket af noget forfærdeligt tykt strukturtapet. Det har vi efterhånden fået pillet af (alle syv lag) og har spartlet alle huller og ujævnheder på den rå betonmur med cementspartel. Vi vil gerne have en glat overflade og vi har hele tiden tænkt at vi "bare" sætter et glat tapet op, som derefter males. Spørgsmålene er så bare: 1) Skal man bruge grundpapir eller grunde væggen inden der kan sættes tapet op? 2) Kan tapet dække små ujævnheder eller skal det være glat som et spejl? 3) Er det en fidus at bruge filt fremfor tapet eller skal væggen så fuldspartles? Håber nogen af jer mere erfarne kan hjælpe en novice! /Søren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, velkommen til LDS. :-)

For et lille års tid siden købte vi hus fra '79, og stod i lidt samme situation: Gammelt savsmuldstapet med mange lag maling. Vi fjernede tapetet, og spartlede ud, ligesom Jer. Jo bedre I får spartlet og fjernet ujævnheder, jo bedre bliver Jeres slutresultat. Jeg vil endda sige at hvis I bruger filt, så er det endnu vigtigere at væggen er fin og glat.

Vi gav de spartlede og jævne vægge en omgang forankringsgrunder, lod det tørre, og derefter opsatte vi slasvæv (der var forbehandlet). Det kan du male direkte på, og resultatet er blevet super flot, og det er ikke så svært at sætte op hvis man har tålmodigheden i orden.

Held og lykke med projektet.

 Check min opskriftsside

Jo finere tapet, jo mere 'glat' skal overfladen være. En grov struktur tapet eller filt vil derfor bedst skjule evt. ujævnheder.
Brug en bred stiv spartel.
Jeg har aldrig helt forstået fidusen med grundpapir, det har jeg aldrig anvendt.

God arbejdslyst

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har så sent som igår opsat glasfilt i en del af mit hus, og jeg bruger ellers normalt også "bare" grundpapir som underlag inden jeg maler (hvis jeg ikke skal have "rigtigt" tapet op). Jeg skal først til at male på filten imorgen, så det endelige resultat udestår stadig. Men hold da helt op hvor er filten altså nem at arbejde med i forhold til tapeten, og den er også mindre følsom overfor ujævnheder på væggen. Eneste ulempe lader til at være at filten kommer i 1 meters bredde. Det er derfor ret svært at finde et ordentligt bord at skære de rigtige længder på, med mindre du har et spisebord du vil ofre.
Men det er så bare mig der er blevet lidt lun på glasfilten.


Står du med en groft pudset væg (der har lidt ujævnheder, men ikke mange) har du normalt to valgmuligheder: Du kan spartle den eller du kan sætte "noget" (filt, væv, tapet) op. Vælger du at spartle, bør du behandle med en forankringsgrunder først. Hvadenten du vil have "noget" op eller ej, så er det lettere at sætte det op hvis du har spartlet bare nogenlunde groft inden, men du KAN altså spare denne arbejdsgang hvis det du sætter op har en smule struktur (som eks. væv eller en skumtapet). Vil du have en HELT glat væg, så skal du dog fravælge væv, og istedet gå efter filt eller tapet. Tapet er dog lidt omstændig da den "trækker sig sammen" når klisteret tørrer. Det betyder også at der må ikke være større ujævnheder, da disse ellers vil kunne ses, og du skal derfor huske at slibe væggen pænt af, det er knapt så nødvendigt hvis der er lidt struktur der kan skjule evt. "fejl". En grov spartling (eller en fin fuldspartling hvis du har mod på det) er derfor at foretrække hvis du gerne vil have en HELT glat væg (og evt. loft). Som sagt har jeg endnu ikke malet på min nye filt, men den ser mindst lige så flot ud som hvis jeg havde brugt tapet (hvad jeg også havde overvejet), så det endelige resultat kan jeg kun gisne om. Det er dog en del lettere at lave helt jævne samlinger med glasfilten end det er med tapeten (der som sagt trækker sig sammen når den tørrer, hvorfor man skal lave et lille overlap for at få det til at passe). Omvendt, så er glasfilten altså MEGET skrøbelig, plus glasset kradser og skærer altså modbydeligt (som rockwool), plus man skal holde styr på forside og bagside hvis man benytter grundet glasfilt, og glasfilten er dermed lidt sværre at arbejde med, især hvis du ikke er vant til at tapesere. Det er dog ikke sidste gang jeg har sat glasfilt op, for resultateet er rigtigt godt, også selvom kvadratmeter prisen er lidt højere end for grundpapir.
Vil gerne lige tilføje dette:

Opsætning af glasfilt forudsætter for de fleste vægges vedkommende at væggen som et minimum først pletspartles en gang og derefter fuldspartles en gang.
Sandspartel skal altid slibes og grundes med forankringsgrunder.
Derimod kan glasvæv bedre 'opsuge' mindre ujævnheder på væggene. Grundtapet kan opsættes på ujævne vægge men skjuler ikke væggens ujævnheder.
Sandheden er, at bundarbejdet nok er det allervigtigste at bruge tid på for at opnå et godt resultat

Rolf Brejner

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også