Jordvarme

Hej jeg overvejer at få jordvarme, har i dag olie og det er blevet for dyrt.

Jeg har ca. 900 m2 under tag hvor de ca. 400 er beboelse og restenopvarmet lager.
 
Jeg har mulighed for at få gravet det der skal graves, og vil høre om der er nogen der ved hvor man kan købe slangerne så man selv kan lægge dem i.

Kan man selv sætte det hele op eller skal det være en vvsér der gør det?

Har hørt priser på omkring 100.000,- og vil da gerne lave det meste selv og spare nogle penge.

Håber i kan hjælpe.

Hilsen
Henrik Juel

HenrikJuel
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja 100.000 rækker nok kun lige til at få lagt slanger hos dig( en joke).

Det er rigitigt at det ligger omkring 100.000 for et færdigt anlæg men det kan altså kun klare 200 kvm alt afhængig af mærke. Så hvis jeg var dig ville jeg nok prøve lige at indhente nogle tilbud rundt omkring inden du sætter noget igang. Men der kunne jo være andre alternativer til dit formål da det er temmelig meget du skal varme op kan jeg høre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for dit imput.

Er det helt forkert at jeg skal bruge ca. 600 meter slange?

Har plads til ca. 700 meter slange hvor de så ligger med en afstand på 140 cm.

Mener hvis jeg kan få det gravet ud gratis, købe slangerne til ca. Kr. 10,- pr. meter hvor dyrt kan det så blive samlet??

Mvh.
HenrikJuel

HenrikJuel

Eller man kan måske få solvarmeanlæg i den størrelse??

Mvh.

HenrikJuel

 


HenrikJuel

Hej.

Synes du skulle få nogle tilbud på projektet. Forklar hvordan du selv har mulighed for at grave slanger ned, og måske også lidt mere hvis du er håndværker.

Jeg går selv og roder med tanken om solvarme, kombineret med en varmepumpe luft/ vand eller Jord/ vand. Jeg regner klart med at lave det meste selv, men nu er jeg så også kølemontør til dagligt. (Dog uden at vi arbejder med jordvarme)

 

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Prøv at gå ind på www.heatpump.dk og få hjælp

Her er der også firmaer der reklamerer - og på f.eks www.dvi.dk kan du få lavet en ca. beregning af dit anlægs størelse

Jeg ville nok med de mange kvm lave en kombination af flere varmepumper !


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce

Jeg har for ca. 6 mdr. siden overvejet - samt fået tilbud på en jordvarme installation. Vi har 308 m2 beboelse, og den samlede pris for unit, fittings, nedgravning osv. osv. var ca. 150.000. Hvis jeg valgte at udføre gravearbejdet selv, kunne jeg spare ca. 20.000. Mht. slanger, mener jeg at huske firmaet entrérede med 600 meter kølerslange.

Håber du kan bruge det til noget. Under alle omstændigheder vil jeg, som der også bliver nævnt, anbefale dig at indhente flere tilbud. Det burde kunne gøres for ca. 100.000 - 120.000 hvis du selv sørger for nedgravning. Mit tilbud var baseret på en lavenergi unit, som var ca. 10.000 dyrere i indkøb, men 15% billigere i strøm pr. år.

Mvh
KJ

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Alle

Tak for jeres hurtige og gode tilbagemeldinger.

Jeg vil indhente nogle forskellige tilbud.

Hvis i kan anbefale nogle må i gerne melde tilbage.

 

Mvh.

HenrikJuel

 

 

 


HenrikJuel
Jeg har som skrevet tidligere valgt Nibe til opvarmning af 400kvm bolig, hvor der skulle 600meter 40mm slange i jorden. Har været ude med snørren de forskellige steder og snakket med sælgere og personer som arbejder med det til daglig. Var først brændt varm på IVT. Pris 70.000.- inkl. 600meter, Nibe Fighter 1235 10Kw, opsætning, montering til varmekreds, påfyldning af 600L og opstart. Eksl. Nedgravning af slange, tilslutning af EL

 

Har selv overvejet noget af det samme - ("prøve")ansøgning er inde men hænger nok desværre fast på fjernvarmen :-(

Det dyre element i jordvarmen er uden sammenligning kompressoren! Slanger og nedgravning er desværre den lille del - du kan selv checke priserne på sort PEL-rør PN6 adskillige steder på nettet og en minigraver eller kædegraver med/uden fører et par dage udgør ikke så meget af totalen.

Der skal autoriserede til at udføre det meste af det svære (el, køl, trykprøvning osv.) - og der er forskel på dimensionering af anlægget alt efter om i har radiatorer eller gulvarme - eg. varmt vand til bad trækker enormt meget på brugstidspunktet så skal man dimensionere efter det eller lave en akkutank? -Den type ekspertise koster!

Generelt tror jeg man får størst success ved at lave en kombi-løsning sammen med solvarme og en backup-enhed (måske dit oliefyr?) - alt i alt ret komplekst så jeg tror det er anbefalelsesværdigt at konsultere sagkundskaben.

mvh
Morten


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Henrik Juel

jeg ved at vvs-grossisten.dk har nogle jordvarmeanlæg fra ca 45.000,00 kr og opad. har sel været inde og se på det.

med venlig hilsen

jørgen Kristiansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis