Ujævne fortove - regler

Fortovene omkring mit hus (og hele vejen for den sags skyld) ligger ret ujvænt.

Er der nogen som kender reglerne for, hvor "ujævnt" et fortorv må være før end kommunen er forpligtiget til at rette det op?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke Vejdirektoratet kan svare konkret på det. Lov om offentlige veje angiver i hvert fald at ministeren kan fastsætte krav til vejvedligeholdelsen, men om den er så detaljeret er nok et spørgsmål.

Men ellers kan du vel tage udgangspunkt i formålet med fortovet. Hvis kvaliteten begrænser passagen og/eller er til væsentlig gene for gangbesværede, kørestole, barnevogne etc. bør du have en god sag.(KBH kommune har en god vejledning til vedligehold og ændring af private fællesveje)

Problemet er jo, at kommunen er vejmyndighed for både de private fællesveje og de offentlige kommunale veje i kommunen og derfor fører tilsyn med sig selv. Det sker at kommuner påtaler forhold der skal rettes på private fællesveje, som kan findes væsentlig værre på nogle af kommunens egne veje, og det fremmer jo ikke grundejerforeningernes forståelse.

Ved at der skal meget til før de gør noget! Hvor jeg bor skulle der en ældre dame til, der brækkede benet. Så når kommunen kan se de skal betale erstatning, sker der noget.

Jeg er som George Gearløs finder på nye ideer, kan fixe det meste der er gået i stykker. Især inden for murer murerfaget hvor jeg har arbejdet i mange år har jeg eksperimentet en del for nye og kreative løsninger. Projekter og ideer er der hele tiden en masse af … For tiden er jeg i gang med at lave mine egne opfundene hegns hætter ud af ren cement. Og at murer rund skorsten, lave mine egene mursten ud af granit. Jo,,, kunne blive ved, men det ville du nok synes var kedeligt – hvis da er nogen der når så langt i teksten.
 
Hej
iforbindelse med dit gode spørgsmål ,vil jeg lige høre hvad med sne rydning og vinteren når man nu har ca 30m fortov uden for huset hvad siger reglerne hvornår om morgenen skal fortorvet være ryddet for sne ?
Skrevet af jetdirect den 13-08-2008 17:28
iforbindelse med dit gode spørgsmål ,vil jeg lige høre hvad med sne rydning og vinteren når man nu har ca 30m fortov uden for huset hvad siger reglerne hvornår om morgenen skal fortorvet være ryddet for sne ?

jf. w3.borger.dk:

Hvis du bor på en privat fællesvej i en by, har du pligt til at rydde fortovet for sne og gruse eller salte det. Det samme gælder for mindst halvdelen af kørebanen ud fra din ejendom. Har du indgået aftale med andre om, at de klarer pligten for dig, skal aftalen være skriftlig, og den skal godkendes af politiet, inden den er gældende. Du skal rydde sneen hurtigst muligt. I praksis inden kl. 7 på hverdage eller kan du risikere, at hæfte for evt. faldskader (eller lign., så den enkelte grundejer ved, hvilke krav der gælder)

Se i øvrigt Forsikringsoplysningen.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis