Gipsplader med isolering

Hej Hej

Bor i et gammelt hus (1877) og da vi nok snart skal have nyt trægulv så vil jeg i samme ombæring isolere væggene indefra. Har kig på gipsplader med skum på bagsiden og vil høre om det er bedre en eks rockwool, synes det gode ved gipsplderne er at de kun er knap 50 mm incl isolering.
Men vil gerne have nogle input om de er gode nok osv.

Hilsen Jan
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide mere om! Skal nok vende tilbage hvis jeg finder ud af noget.

Kristine
Ja men du skal vel ind og sammeligne isolansen (eller R-værdien) for at se om det kan betale sig at anvende den ene type isolering fremfor den anden med samme tykkelse. Dernæst skal du vel overveje om tykkelsen er tilstrækkelig, for der er jo ikke hentet meget ved at anvende et tyndt isoleringslag, hvis det ikke isolerer så meget at udgiften til at sætte det op kan tjenes ind igen på opvarmningsbesparelsen.

ja det er jo lige netop det, for ville jo gerne vide om det kan betale sig.
men harogså tænkt mig at spørge i tømmerhandlen men ville gerne
have andre input end det fra dem der sælger det.
Men tror faktisk isoleringsværdien er større end rockwool
og har nemlig ikke så stort et hus at jeg vil lave min væg 200 mm tykkere
for at isolere ordentlig med eks rockwool.

Hilsen Jan

 

 

Hej

Det du skal se på er lambdaværdien af isoleringen, og jeg nægter at tro på at den er bedre end mineraluld, som kan fås som lambda 34 produkt.

Altså 50 mm isolering på gipsplader svarer til 50 mm Rockwool/Isover i samme lambdaklasse.

Rockwool har et beregningsprogram som kan beregne, hvor meget man sparer ved forskellige typer isolering. Jeg har prøvet at lave et eksempel:

Væg på 50 m2, nuværende isolering 0 mm.

Besparelse med 45 mm rockwool flexi A: 3525 kWh
Besparelse med 145 mm rockwool flexi A: 5011 kWh

Tekniske værdier Rockwool Flexi A Batts:

Tekniske egenskaber
Område Beskrivelse
Varmeisolering ΛD= 37 mW/m*K


Tekniske værdier gipsplade med isolering (25 / 50 mm):

Isolering
Lambdaklasse W/moC 0,036 / 0,036
Isolans m2oC/W 0,77 / 1,46
U-værdi W/m2oC 1,30 / 0,68

Disse tal må kunne sige nogen noget.
Annonce
Kan ikke hjælpe dig med de tekniske detaljer, men de plader du vil benytte, bruges til det der kaldes "varm væg". Typisk brug kunne være en kold gavlmur hvor det er forholdsvist nemt at opsætte pladerne og derved undgå at der slår kulde ned over f.eks. en sofa. Det vil selvfølgeligt også hjælp lidt på varmeregningen, men det er nu mest komforten det indvirker på. Du kan roligt gå ud fra den har samme isolering som 50 mm rockwool. Hvis isoleringsevnen i det anvendte materiale var dobbelt så stor som f.eks. rockwool, så ville al isolering nok primært blive udført i det materiale. Der er ingen der vil bruge mere plads end højst nødvendigt til isolering.
Orla da jeg kan se du er fagmand på området kan du nok afklare den med lambda og r-værdi.
Som jeg forstår det er lambdaværdien alene et udtryk for isoleringsmaterialets kvalitet, men siger ikke noget om den samlede isoleringsevne.

Du kan således have en 50 og 75 mm stenuld, der begge har samme lambdaværdi, fordi kvaliteten er den samme. Men r-værdien vil være forskellig fordi den ene er tykkere end den anden, da den tykke vil isolere mere end den tynde. Omvendt vil en 220 mm uld med lambda 34 have samme isoleringsevne eller r-værdi som en 260mm med en lambda 40.


Er det korrekt opfattet, eller er jeg ude af en tangent?

Hmm håbede faktisk på at det var bedre med gipsplader med skum på end alm isolering.
Men da det ikke virker til at være sådan vil jeg da nøjes med rockwool
da gipspladere kster 300 for en plade der er 240x60 cm.
Og er nok også noget nemmere at have med at gøre når der også skal føres lidt varmerør og strøm i væggen.

Hilsen Jan

P.S. Er det noget ved at sætte to lag gips eller er det bare spild af tid og penge ?

 

 

 

Hvis væggen skal kunne holde til at du slår svigermors hoved ind i den (eller vil hænge noget op) skal du have to plader (med forskudte samlinger).

Du kan sikkert finde oplysninger ved producenten om hvad en enkelt plade kan klare af belastning eksempelvis i forbindelse med ophæng, men det er ikke meget.
Har du overvejet udvendig isolering af huset?
Det er ikke så besværligt som det lyder og du får samtidig en ny og stærk facade.
Mvh.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis