Gode råd til opklodsning af gulvlægter

Hej!

Jeg er ved at renovere min lejlighed og skal have lagt nyt gulv. Det bliver et alm lamel gulv regner jeg stærkt med, medmindre jeg kan finde et massivt til penge jeg kan lide.

Selve dækket i byggeriet er beton... Meget ujævnt og fra dæk til overkant af det nye gulv, er der ca 120mm. Så det skal jeg selvfølgelig have klodset op.

Hvad jeg søger er råd om hvad jeg klodser op på, og hvordan jeg gør for at undgå knirkelyde på det færdige gulv... ALT for at undgå knirkelyde!!!

Hvilke mål skal gulvlægterne have? hvor langt imellem hvis der skal spånplader på? Hvor tykke spånplader?

Mvh. Henrik

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Allerførst anskaffer du dig TRÆ 41 fra bibliotek eller Byggecentrum Boghandel og bruger den som vejledning sammen med anvisningerne fra de forskellige leverandører.

Du er nok nødt til at lave et strøgulv med 21 mm gulvspånplade som underlag for dit svømmende lamelgulv (14 mm).

Jeg vil anbefale dig at anvende Kerto strøer (pr max 60 cm), og opklodsningerne starter med Murpap skåret i 110 x 110 mm stykker, og dernæst 100 x 100 mm Cellotex brikker med 100 x 100 mm 12 mm krydsfinerbrikker limet ovenpå.

Selve højdejusteringen klares med Knudsen plastikkiler i den korrekte størrelse.

Cellotexbrikkerne er med til at skabe et lidt blødt/trindæmpende underlag.

Jeg afleverede selv et sådant gulv i sidste uge.

Hej Henrik

Har selv lavet 22 mm ASK lamel trægulve på strøer i hele huset med Kerto strøer og Knuden kombi kiler.

Se link herunder.

http://www.knudsen-kilen.dk/produkter/DK/kombi-kilen.html
http://moelven.neo-digital.no/bjaelke-cd/pdf/info_teknik_02-05.pdf

Kilerne er utrolige nemme at arbejde med, suger ikke fugt og kan opbygges som tårne med en højde imellem 32 og 250 mm. Især finjustering af strøerne så disse er i vatter går som en leg.

For at forhindre knirkelyde anbefalede min gulv leverandør mig, at lægge et 4 cm bredt og 4 mm tyndt DAFA selvklæbende skumgummi bånd oven på strøerne inden gulvet blev monteret - hvilket jeg selvfølgelig gjorde.

God fornøjelse med arbejdet.

Peter Panik.

--->> Dårligt håndværk er som at pisse i bukserne - en kortvarig fornøjelse <<--- confused --->> Det samme er billigt værktøj <<--- rolleyes
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis