30 volt max 2 amp lader

Jeg har købt en el-cykel og det er jo genialt - men i god modvind og en masse bakker kan jeg tappe batteriet fladt på kun 13 km... og det er inkl. en masse ture ned af bakker.
Så jeg målte lidt på batteri og lader.
På batteriet står der 29,4 volt 5Ah
Laderen hedder 30 volt 2 amp.
Men når jeg måler på hvad laderen giver så giver den kun mellem 29,0 og 29,2 volt og batteriet kommer aldrig over 29,0 volt. Det irriterer mig den ikke lige får de sidste 0,4 volt med.
Jeg tror at der er en del kilometer i de sidste 0,4 volt.
Endelig følger jeg at laderen ikke kan lade det helt op.
Kan man åbne sådan en 220 vac dims og justerer den lidt op, eller skal jeg finde en ny lader og skal jeg det, hvor finder sådan en.?? Har prøvet at google den uden noget jeg kunne finde ud af at bruge?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal nok noget specielt grej til den elcykkel vi skelner jo normalt ved 6-12-24-48 volt, og jeg har godt nok aldrig hørt om et batteri på 30 volt, men hvorfor ikke !

Det er dog ikke meningen at du bare skal lade din elmotor trække dig der ud af, den er mere beregnet som en hjælpende "fod" til de lange seje bakker som du stadig selv skal bruge dit bentøj på at knokle dig op ad. Jeg tror heller ikke lige at produktcienten havde tænkt sig at Elcyklen skulle bruges i "Bjerg landsbyer" som Vindeby og Svendborg

Det var jo mere en belæring end et svar...
Reklamerne siger at nu kan man cykle op af bakke i rygvind... Man kan slet ikke få motoren til at trække hvis ikke man også træder i pedalerne.. Men det passer nu min dårlige ryg ganske fortrinligt at jeg ikke skal op og stå i pedalerne og vride i lænden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så skulle du hellere købe dig en Velo Andy, tænk på hvor langt sådan en Velo køre på literen det er jo tæt på de 100 km.
Måske det var endnu bedre med en ny knallert, og jeg mener knallert ikke en af disse rædsler der kaldes scootere.
Håndværker, nu er det sådan at jeg har fulgt lidt med tiden. Ting jeg bruger behøver ikke at være fra min egen barndom
F.eks. mener jeg at elektronisk tænding er genial. 2-takt forurener for meget. Glasfiber og plast er fremtid og jern er noget der ruster.
Træ kræver for meget vedligehold (ja - jeg elsker at være lidt doven) og kræver så meget tid og penge for at være flot, at det aldrig vil være mig.
Jeg er en gang røget på r.... på en moderne japansk motorcykel og brækket ryggen (ved en fart af ca. 40km/t) og har slet ikke kræfter nok i mine ben til at træde en gammel velo-solex i gang og gider ikke slæbe den op af en bakken for at få medløb ned.
Jeg har også farvefjernsyn og mobiltelefon - og de er heller ikke tilbage fra 1957.
Jeg har også købt en båd i glasfiber - og den har både rorpind (af træ) og selvstyrer. Ja jeg kan da godt styrer den selv, men nyder at den holder kursen når Ann og jeg roder med sejl.
Jeg har også en kikkert som kan bruges med begge øjne på en gang, jeg blev simpelthen træt af den gamle et-øjet sørøver kikkert og købte en moderne dobbeltløber.
Jeg tror sgu at det eneste jeg har på min egen alder er Ann, og hun vil aldrig blive byttet ud med noget moderen - Hun er i mine øjne uerstattelig.

Og midt i alt det her - kan jeg stadig ikke finde en 30 volt lader... øv


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

HÆ HÆ sikken du dog ka min ven, og du er sikker på at det er sejl Ann og du roder med når selvstyren er sat på ???
Jamen jeg tror ikke der findes en 30 volt lader, men det var måske her vi skulle have ham elektrikkeren til at komme med et svar.
Annonce
Ja det ville være dejligt.. Der følger jo en lader med til cyklen, som skulle være på 30 volt, men den giver som sagt kun lige over 29 volt..
Ved ikke om det kan betale sig at ringe til Bilka. Det har aldrig rigtigt lykkedes mig at få en ordenlig service der.. Og vil de have den til rep. kan jeg jo ikke bruge cyklen imens.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej grandoldman..
Jeg tror egenligt at det virker helt som det skal, men at ladetiden føles for lang for dig..
Laderen føler jo hele tiden på batt indre modstand og tilpasser ladestrømmen efter det... ikke ladespændning men ladestrøm.
Det batt. er lavet til at der max må gå en vis strøm gennem batt når der lades, derfor juster din lader spændningen så ladestrømmen hele tiden ikke overskrides, for at beskytte batt. Men når batt er næsten opladet tager det typisk lang tid for lige få "det sidste" med, da ladestrømmen er meget lav på det tidspunkt..
En løsning kunne være at finde ud af hvor meget strøm batt kan tåle, købe en regulerbar jævnstrømsforsygning fra 0-30/40 v med volt og amp meter, og give den det sidste på den måde.
Ved godt det er en dyr løsning, men kører du for meget strøm gennem dine batt holder de ikke længe, og de er ski ofte dyre at udskifte.
Men tror dit problem er "tålmodighed" :-) (????)

Mvh Jan J
selv efter 16 timer står den på 29,0 volt og har gjort det i mange timer.
Er der faste komponenter i sådan en lader eller kan man juster den 0,5 volt op??
Den skal vel åbnes for at se det??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Utroligt ! Det var lige dig jeg tænkte på Helja, da jeg ønskede mig en Elektrikker til at svare på spørgsmålet.
Tak for det.

V.h. Håndværkeren
har du undersøgt ladespænding.!

30 volt. hvillespænding 29.4volt.

for min vedkom.?

med ctek blybatteri lader.

lade spænding er 14.4volt. efter tangene er taget af er batteriets hvillespænding 13.9volt.
på en 120 ah. gelbatteri. til pallestapler.!
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis