Hej,
Jeg har brug for lidt rådgivning mht. fugtproblemer i min kælder. Efter de store regnskyl sidste år fik vi ca. 5 cm vand i kælderen der umiddelbart vurderet sev ind ved samlingen mellem gulv og væg eller de nederste 10cm af væggen.
Gulvet er umiddelbart helt tæt hvilket kommer af at det består af et tykt asfaltlag oven på fundament (vi købte huset af en keramiker der havde haft værksted i kælderen for 5 år siden). Efter vi købte huset satte vi kælderen i stand i form af fliser på gulv og varmvægge på væggene (gips med 3cm flamingo bag på).
Det virkede så fint indtil sidste sommer, hvor vandet som sagt sev ind. Vi har siden fjernet den nederste meter af varmvæggene (der var kommet skimmelsvamp nederst) samt renset den nederste meter af væggen og påført Vandex. Vi har også boret huller hele vejen rundt som er fyldt med Vandex Boremørtel mod opstigende fugt. Alligevel fik vi en lille vandpyt ind i sidste uge da det regnede kraftigt igen.
Den rigtige løsning er selvfølgelig omfangsdræn. Det kompliceres dog af at grundvandet står højt på vores grund og ved kraftige regnvejr kommer op i niveau med kældergulvet hvilket betyder at der sidste sommer sandsynligvis har stået grundvand i samme højde på begge sider af kældervæggen. Det betyder at et omfangsdræn vil skulle pumpe kontinuerligt. Da kælderen samtidig ligger meget langt fra kloaken vil det blive et meget stort projekt. Der er en brønd forbundet med en faskine tæt på kælderen og det er tydeligt at faskinen svømmer over og vandet står i brønden ved kraftige regnskyl så det er som sagt svært at slippe af med vandet.
Min egen (foreløbige løsning) er simpelthen at hæve kældergulvet ca. 18cm. Der er næsten 2,50m til loftet i kælderen hvorfor der er plads til dette. Min tanke er at ligge 100mm flamingo (Bewi isoleringsplader), derefter armeringsjern med vandbåren gulvvarme samt 80mm beton. Sidst fliser nok en gang. Herefter var min tanke egentlig at se om vi får problemer igen og i så fald gå i gang med "den store løsning". Umiddelbart vurderet tror jeg dog at det højere gulv vil gøre en forskel da vi som sagt kun har haft problemer 2 gange på 5 år, og det værste var 5 cm vand ved det ret ekstreme regnvejr sidste sommer.
Jeg har 3 spørgsmål:
1) Ved den løsning jeg har skitseret, så er der selvfølgelig stadig risiko for at der kan kommer vand ind på "det gamle gulv", hvilket vil betyde at flamingoen vil stå i vand. Er der noget problem herved? Gulvvarmen vil vel medvirke til at det langsomt tørrer ud. Desuden er flamingo jo kunstmateriale som ikke skulle kunne rådne, så umiddelbart skulle det vel være OK?
2) Giver det nogen mening at påføre den nederste del af væggen murasfalt (fx. de nederste 15 cm som dækkes af "det nye gulv")? Umiddelbart er jeg selv skeptisk da det jo normalt ikke er noget der bruges indvendigt for at væggen kan ånde, men da gulvet ny flyttes op tænkte jeg at det måske alligevel kunne være med til at holde vandet ude? Det eneste det vil beskytte er dog laget med flamingo og værste fald kunne det jo betyde at vandet trak længere op i væggen?
3) Er der nogen med forstand på ovenstående som kender til nogen løsninger som ikke kender, da jeg føler mig lidt usikker på ovenstående. Jeg har dog spurgt lidt forskellige jeg kender men ikke fået noget rigtig brugbart alternativ. Som sagt er den rigtige løsning omfangsdræn, men givet grundvandets højde virker det også bare som en uholdbar løsning, da der vil skulle pumpes hele tiden. Her virker løsningen med et højere kælder gulv som en sundere løsning. Det er selvfølgelig også muligt at man bare må acceptere at man ikke kan kæmpe mod naturen

Jeg beklager det lange indlæg, men håber at nogen alligevel vil give sig tid til at svare.
mvh,
Rasmus