Fugt i start magnet SEM

Min makker og jeg har i vores smakkejolle, en 8 hk. Korsør motor, med SEM startmagnet.
Men den driller hele tiden. Jeg er ret sikker på, at det er fugt, for der kommer ingen gnist fra tændrøret.
Ind imellem går det OK, men det er alt for ustabilt.
Hvad gør vi for at løse problemet effektivt, så vi kan starte hver gang.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugt undgåes ved at alt er pinligt rent og så overspray med noget fugt fortrænger - f.eks. pronto. men der er masser at produkter.
Hvis det er pakket ind bag et lukket dæksel så rengør. spray og så lukke med en pakning der er tæt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

"I gamle dage" da det var helt normalt at bilmotorer svinede olie ud gennem ventildækselpakningen og andre steder, oplevede mange at deres bil ikke ville starte når det var fugtigt i luften. Fugt alene kortslutter ikke tændkabler og andet elektrisk fordi 100% rent vand ikke kan lede strøm.
Tilsætter man f.eks. salt til rent vand kan det lede strøm. Så urent vand kan lede strøm og kortslutter derfor.
Man kan købe noget rens på spray som er beregnet til at rengøre elektriske dele - det skal du rense med... Så skal det tørre - evt med en hårtørre og der må ikke sidde mere møg tilbage. Så sprayer du det hele (der skal være rent hele vejen op til tændrør og omkring tændrør i topstykket) med noget fugtfortrænger som typisk er et siliconeprodukt, i gamle dage bruge jeg noget der hed pronto. Faktisk kunne man spraye en død motor med pronto og så få den igang igen.
Det kan også være gamle døde tændkabler, platiner der ikke åbner nok eller for meget.
Et fif kan være at starte (prøve at starte) når det er mørkt, så kan man se hvor gnisterne springer.
Jeg ved ikke om det er et rundt låg, hvis det er må man kunne klemme en stor o-ring fast med lågen.. eller klippe noget pakning selv... det er ikke lige det jeg har prøvet mest må jeg indrømme.. Men hvis det hele er rent og fået fugtfortrænger vil lidt fugt ikke kunne lave skade og kortslutte. Evt kan du spraye med fugtfortrænger hver gang du giver den en dråbe olie.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for et grundigt og uddybende svar. Nu prøver jeg mig frem efter dine anvisninger. Og prøver også om jeg kan få tætnet mellem "låg" og magnet - med noget gummi "et eller andet".
Den der med at hive i håndtaget en mørk aftenstund er også interessant.
Motorer som den, har jo kørt i årtier, så det må vel være til at få taget på.
Mvh. svenliss
Hvor i alverden skulle al den fugt komme fra? Den magnet er lavet til et liv til søs, og det dæksel har ikke brug for pakning. Det lyder mere, som en løs forbindelse/en knækket ledning eller dårlige platiner evt. defekt kondensator. Der skal også passes på at du ikke får sovset platiner ind i en masse olie. De skal være rene for at fungere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Er det ikke under samme dæksel at platinerne og tændspolen sidder??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil gi lynæs ret, har selv en kosør med en sem, den går som en drøm , får et årlig tjek med hensyn til sem , lukker den op , ser det godt ud derinde, dvs tørt ikke ir eller andet , så lukker jeg igen , giver tænding +kabel tændrør, en skvis wd 40, udvendig, 2-3 gange i løbet af en sæson, som sagt er den lavet til livet med fugt, tror snarer at hvis man begynder at tætne med både det ene og andet, og lykkes det..!! så vil den danne kondens,

Hald
Skrevet af grandoldman den 10-08-2008 15:36
Er det ikke under samme dæksel at platinerne og tændspolen sidder??

Jo det hele er samlet under et tag..
Hald
Skrevet af lynæs den 10-08-2008 15:30
Hvor i alverden skulle al den fugt komme fra? Den magnet er lavet til et liv til søs, og det dæksel har ikke brug for pakning. Det lyder mere, som en løs forbindelse/en knækket ledning eller dårlige platiner evt. defekt kondensator. Der skal også passes på at du ikke får sovset platiner ind i en masse olie. De skal være rene for at fungere.


90% sikker det skyldes ledning - tændrørshætte
10% for det indvendige i sem

Hald
nu kender i jo ikke vedligeholdelsesstandarden på magneten, så derfor ville en gennemgang af det hele måske være på sin plads.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis