Vinduer, ja nu efter 8 år kan jeg se hvorfor jeg skulle vælge bundlister i alu i alle felter.

Men jeg havde ikke muligheden den gang for 8 år siden i jvk.

Sikken noget hø. Jeg forstår ikke logikken i, hvorfor der ikke sidder alubundlister i alle felter fra starten. Hvorfor kun i det nederste felt (og det valgte jeg selv til).

Vinduet er jo bygget til ikke at holde.

Man formoder at dem der producerer vinduer ved hvad de profducere/sælger ikke.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor der er så stor forskel på, hvordan det går med vinduer.

I 1995 satte jeg omkring 20 vinduer i min ejendom, og ikke et eneste sted, har jeg problemer med bundlisterne, som alle er af træ.
Det handler både om meget billige og dyrere vinduer/døre, men jeg gjorde det at jeg malede alle lister grundigt inden de blev monterede.

Siden har jeg været ret flittig, eller min kone især, til at male, men dog kun hvert 3-4. år. Især på sydsiden, skal vi være over vinduerne med maling. På nordsiden sker der ikke så megen nedbrydning.

Jeg har lige skiftet nogle ruder på de allerbilligste vinduer, pga stenskud fra plæneklipperen!!, og undrede mig over så friske og sunde disse lister var.
Jeg ser og hører til stadighed om voldsomme kvaler med ret nye vinduer, og det kunne være interessant at finde ud af, hvad der egentlig sker, når det går galt.

En ting, jeg hæftede mig ved på mine vinduer er, at der er fald udad i bunden af falsene, hvori glassene sidder, og der er drænriller i glaslisterne. Måske der ikke er det i alle vinduer?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er drænriller i mine. De blev leveret ubehandlede, og jeg splittede dem totalt ad. Alle lister har stået 24 timer i pinotex grundingsolie med enderne, alt er malet inden de er sat sammen igen. Disse bundlister er bare det eneste sted jeg har problemer, og det er også her den største vandpåvirkning er. Alle lodrette lister har det godt.

Mit indlæg gik egentlig bare på forunuften i at vælge alubundlister i alle felter.

Min kommende storke dør med 10 vinduer har alle alu bundlister.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er jo meget godt med alulister i forhold til vejrbestandighed, men .....

.. det er meget afgørende, hvor gode beslag de er monteret med. Hvis ikke spændingen mod ruden kan holdes, begynder der at trænge fugt ned mellem ruden og tætningslisten. Så selvom alulisten er stort set upåvirket af tidens tand står vinduerrammen og rådner nedenunder. Så er det trods alt bedre at skifte en bundliste mellem år og dag fremfor at skulle reparere eller skifte et vindue.
Nu er det sådan med alubundlister at der kommer en del ventilation op underfra, Så fordi der skulle komme en smule fugt nedenunder, sker der intet ved, det forsvinder ret hurtigt igen. jeg har lige sat alu lister på alle vinduerne i mit hus. De gamle trælister var 30 år gamle, og var egentlig fine nok, men var så småt begyndt at trænge til udskiftning.

Det hele handler om vedligeholdelse. Hvis man sørger for at male dem grundigt engang imellem holder de rigtig mange år.

en anden ting er så kvaliteten på træ. Den var en hel del bedre for 30 år siden, end den er nu.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også