Fugemasse til akryl-plader (vand problematik)

Hej

Jeg skal have tætnet / fuget mellem nogle 3mm akryl-plader som er monteret inde i en trækasse. Jeg skal bruge opsætning som en slags "vask" og den skal derfor være vandtæt.

Jeg har i en tidligere tråd (http://lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/8/postid/109207/view/topic/Default.aspx) fundet ud af at silicone ikke hæfter på akryl-plader, men at der skal bruges akryl-fugemasse.

Problemet er bare, at der på den akryl-fugemasse jeg har købt (DANA LIM - Acrylfuge 557: http://www.danalim.dk/dk_product/byggeri/fugemasser/acrylfugemasse_557/) står:

Fugemassen tåler ikke konstant vandpåvirkning, og bør beskyttes med overmaling ved udendørs brug.

Eftersom opsætningen (kasse med akryl-plader i) skal benyttes som en slags vask, så bliver fugemassen jo uværligt våd. Der står selvfølgelig ikke vand i den i længere tid, men ligesom i en almindelig vask er det ikke sikkert vandet løber fra i samme tempo som det løber til, så der kan risikere at stå vand op af siderne under brug osv.

Er det noget jeg skal være bekymret for eller kan akryl-fugemassen godt klare sådanne "kortere" vandpåvirkninger?

Hvis den ikke kan, hvad skal jeg så gøre i stedet? Starte forfra med et materiale som silicone eller "akvarie silicone" kan hæfte på?

På forhånd tak for jeres input
Wuhtzu
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, det ser faktisk lidt værre ud end jeg troede. Her er lidt tekst fra produktbladet til Acrylfuge 557:

Afhærdet fugemasse:
Overmalbar:    Ja
Hårdhed:    ca. 19 Shore A
Svind:    ca. 15 %
Elasticitet:    +/- 10 %
Bestandighed:    Temperatur:   ca. -25 °C til +80 °C
Vand:  Tåler fugt, men er ikke vandbestandig.


Så jeg skal faktisk på jagt efter noget andet end acryl-fugemasse da det skal kunne tåle vand.

Nogen forslag?
Skrevet af Wuhtzu den 09-08-2008 18:32
Så jeg skal faktisk på jagt efter noget andet end acryl-fugemasse da det skal kunne tåle vand.

Nogen forslag?

Jeps - jeg synes du skal se på Tec 7 som kan fås i flere farver, hærder under vand, kan males slibes og hvad ved jeg. Der fås også en som er klar (gennemsigtig), men så hedder den Trans 7, og jeg ved ikke om den hæfter på acryl. Den hæfter på polycarbonat.

Den fås i bådbutikker.

Nu ved jeg jo naturligvis ikke om den kan klare netop dit problem, men prøv at sende producenten en mail, og spørg dem.

WS
Tak for svaret / anbefalingen WinstonSmith!

Jeg tog kontakt til Tec7 og her er svaret jeg fik:


"Det kan du godt men det er meget viktigt du affedter med Tec7cleaner først så kan du godt bruge Tec7 på ackry
l"

Mon ikke man bare kan rense med alkohol eller lign. istedet for Tec7 Cleaner?
Skrevet af Wuhtzu den 11-08-2008 16:58
Mon ikke man bare kan rense med alkohol eller lign. istedet for Tec7 Cleaner?

Måske. Det skal jo bare være fedtfrit, og der er vel grænser for, hvad der kan være kommet på dine acrylplader.

Man kan også bruge bremserens eller acetone. Man skal bare lige sikre sig at det man affedter kan tåle det, ved at prøve et mindre synligt sted først.

WS
Hvis du bruger alkohol (sprit o.lign.) vil dine akrylplader karkkelerer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også