Lægge 12 volt kabler i væg.

Jeg går og pusler med at sætte nogle 12 volt halogen lamper op på væggen.
Det er ikke et færdigt sæt, jeg har 3 lamper og en elektronisk trafo.

Må jeg godt selv fræse noget blød ledning direkte ind i væggen til 12 volt og så på loftet få en elektriker til at placere transformatoren og dernæst forbinde det til 220 volt installationskabel.

Jeg har hørt lidt om at det ikke er lovligt at placere en transformator, hvor man ikke kan komme til den. Jeg har både halogen i køkken og bad og det er alle med skjulte transformatorer, skulle der være nogle problemer i det? (jeg ved ikke om det er en elektriker som har lavet det før jeg købte huset)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du må gerne lave en kabel kanal i væggen men du må ikke ændre på nogen ledninger fra sættet. Se tidligere tråde om emnet.

Alle trafoer SKAL være tilgængelige. Brug din ejerskifteforsikring.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er ikke et sæt, men noget som er købt for sig.

Må jeg gerne lægge de kabler som skal bære 12 volt i væggen uden en kanal. Det er nogle bløde ledninger jeg har købt for sig.

Angående skjulte transformatorer, hvor har andre dem så liggende?
Det er jo lidt svært at lave 12 volt halogen på et badeværelse, hvis transformatoren skal være tilgængelig nedefra.
Hejsa

ang. transformatorer, så kunne man f.eks have lavet en lem i loftet, ikke kønt - men lovligt.

Kender en der fik bygget nyt hus for nogle år siden, der havde elektrikerne også fået lukket trafo'en inde. Resultat -> Ommer!

mvh
Jørgen
Der er ikke noget i vejen for at lægge dine 12V ledninger i væggen. Dette kræver dog først og fremmest at du har en autorisation eller arbejder for en der har samme. Dernæst skal du regne lidt på hvilken type ledninger du skal bruge til dine spots. Hvis du er den mindste smule i tvivl ville jeg afholde mig fra at lave det på egen hånd, men kontakte din lokale installatør.
God idé: Læg nogle gode kraftige rør (min. 20 mm) i væggen og træk spå ledningerne heri. Du skal have nogle rimelige kraftige ledninger, da 12 V har et stort spændingsfald pr. meter.

Annonce
Hvis det er indbygnings wc kan der laves plads til den der. Ellers kan den være i under eller overskabe. Er der SPA kan den også placeres hvor styrringen også er let tilgænglig

 

Sidste irriterende spørgsmål herfra!

"Alle trafoer SKAL være tilgængelige"

Hvis transformatorene ligger oppe på loftet og man kan komme til dem ved at løfte noget rockuld eller tilsvarende, er det så lovligt?
Der er adgang til loftet via en ulåst lem, som kun kræver stige.

Jeg har fundet denne side for et firma som laver den slags autoriseret, der står at transformatorerne ligger på loftet:
a-sondergaard
Ja... Bare man kan skifte trafoen i tilfælde af "nød". Så er den tilgængelig.... Jeg har også en trafo som ligger på loftet fordi det var smartere/kønnere end at lave en lem i gipsloftet.
Den må dog ikke ligge under isoleringen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

må transformatorerne ligge mellem 2 lofter hvis man har sænket loftet ?

mit loft er sat op dirigonalt så  i et hjørne er der to "løse" loftbrædder hvor man kan komme op til dem 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis