Størrelse på spærtræ ved fladt garage tag

Hejsa

Er der nogen der ved hvad retningslinier der er for størrelsen af tagbjælkerne til et fladt tag på en garage, når det skal være med et minimum af hældningsgrad og kunne overholde en BD-30.

Taget bliver opbygget af 2 lag tag-pap, krydsfiner plader og spærtræ

Spørgsmålet er bare er 45x145 nok til spærtræet. ? Eller skal man højere op. ?

De skal have et frit spænd på ca 4 meter og der tiltænkes at være ca 60 cm i mellem hver bjælke

Mvh René
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, Du skal op i min. 63x175mm hvis du har spændvide på 4 meter, og du ligger spærene med maks afstand på 60 cm k/k. Hvis du vil have 80 cm k/k skal du have 75x200 mm spær.

Så den dimension du selv nævner er altså ikke stor nok. Held og lykke emd byggeriet.

Mvh Tømreren
Hej

Hvad hvis man bruger 75 x 150 istedet for 63 x 175 ? Ville den øgede bredde ikke kunne kompensere for højden ?

Forudsat jeg holder mig på de 60 cm. Hvad vis jeg nu går den anden vej og sætter et par stykker ekstra på, så jeg holder f.eks. 50 cm imellem. ? Over 6 meter i længden er det jo ikke andet end et par stykker ekstra.

Årsag til at jeg er lidt fokuseret på max 150 i højden er at det passer med den gamle del af garagen.

Da det projekt jeg har gang i p.t. er en overdækning af et areal mellem hus og garage. Og der har vi et par vinduer fra 1 sal, derfor vi har fået bd30 kravet.

Mvh René
altså i følge træ 28 er den mindste dimension du kan bruge 63x175. Dimensionen 75x150 ahr en maks spændevide på 3,60 med 60 k/k Så hvis du går ned på 50cm k/k Skulle det nok kunne gå. Så langt går min tabel dog ikke ned. Men umildbart vil ejg ikke mene det skulle være et problem.
du kan ikke bare bruge 75x150 i stedet for 63x175. der er jo mere bæreevne i den på 63x175 fordi træet er tykkere. man skal altid følge det som reglerne siger. alt i dag er jo testet for hvad det kan klare

i lære som tømrer
Skrevet af jacob88 den 15-08-2008 17:38
du kan ikke bare bruge 75x150 i stedet for 63x175. der er jo mere bæreevne i den på 63x175 fordi træet er tykkere. man skal altid følge det som reglerne siger. alt i dag er jo testet for hvad det kan klare


Jeg er godt klar over at bære evnen i 75 x 150 er dårligere end en 63 x 175, men det var det jeg spurgte til om man ikke kunne kompencere for det ved at lægge dem tættere end 60 cm.  Derved burde trykket på de enkelte lægter jo blive mindre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis