Fugt fra ydervæg i soveværelse

Hej Alle,

Jeg står med et problem omkring fugt i soveværelset, som naturligvis skal løses.

På ydervæggen har jeg et bed, som helt klart er årsagen, da vores soveværelse ligger under niveau. Derfor tænker jeg at "fjerne" dette bed. Bedet har dog den funktion, med kantsten, at lede vand fra nabovillaerne udenom vores væg, da jeg ligger i bunden af en villavej, og der er fald ned mod mit hus. Derfor skal bedet naturligvis bevares, til en vis grænse. 

Jeg agter at fjerne al den jord der ligger lige opad ydervæggen, men hvad skal jeg smide i, i stedet for? Vi har en masse småsten som vi er sikre på vil lede vandet længere ned, men er det smart?

Hvis ikke, hvad er så alternativet?

Når en sokkel allerede har taget vand, betyder det naturligvis den er fugtig. Er det ok blot at affugte den, eller bør man foretage reperation på den?

Med venlig hilsen

Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tsl77

Dit problem lyder, som et større problem, der er ret omfattende at løse.

Jeg ville først grave bedet "op", helt i bund=under soveværelsegulvniveau.

Så vil jeg beklæde væggen med en plastikplade med knopper, der er beregnet til det.  Desværre skal det sorte plastik lidt over niveau, så vandet ikke løber mellem plastikpladen og muren. Derpå sten i bunden(ca 50 cm i højde og bredde), og bedet kan skovles tilbage. Nu har du et dræn for vandet.

Et alternativt er at lede vandet væk fra bunden af bedet til et dræn, men det er nok for omfattende.

Hvis du skaber en tør mur vil fugten efterhånden forsvinde. 

Indeklimaet vil blive sundere, da der ikke dannes skimmelsvamp.

Håber du har fået nogle ideer til en god  løsning.

Benfriend
Hej Benfriend,

Mange tak for svaret. Jeg har hørt at perlesten skulle være ok at bruge i stedet for jord. Men så kan man vel i bund og grund ligeså godt bruge større sten.

Ja du har nok ret i at det kan ende i en større sag. Bedet er et lille bed med asfalt til alle sider. Ellers kunne det have været ideelt at grave op, og få lagt dræn rundt om fundamentet. Men det er ikke en mulighed, med mindre jeg vil grave en masse vej med op :(

I bund og grund handler det nok om at få fjernet bedet, eller i det mindste få det på ca. niveau med soveværelset. Jeg har pt. en affugter i soveværelset, og det ser fornuftigt ud. Men ydervæggen er også helt ryddet for bed ved soveværelset. Bliver det ved med at drille, ender det nok i en forsikringssag.

Igen tak for svaret :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis