Alternativ til dræn?

Hej Alle,

Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke har problemer med fugt i kælderen. Ikke mere end "normalt" :)
Kælderen skal ikke bruges til beboelse. Blot til opbevaring.

Men derfor vil jeg alligevel prøve at holde fugten ude så godt som muligt.

Jeg regner med at fjerne alle planter der gros langs huset hele vejen rundt og anlægge nogle skærver. Sådan nogle store stykker på 1-4 cm. Ca. 25-35 cm fra muren og ud.

Nu tænker jeg så på om det ikke ville være smart at jeg gravede en lille smule ekstra og gjorde noget for at lede vand væk fra fundamentet?

Se min tegning. Det lidt specielle (tror jeg selv) er at jeg overvejre at lave en slags underjords-tagrende... tror i det kunne være en god ide?

Hvad er ulempen? Hvad er fordelen?

Den skal nok starte fra jordoverfladen og gå 20-40 cm ned for derefter at vikle ud og gå f.eks. 20 cm ud fra huset.
Den kunne være lavet at en slags metal eller noget...

Hvad er jeres tanker om dette ?

//ChristianC.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har gjort det samme, dog kommer knækket helt nede ved kældergulvet. Pladen er plataflex, og der hor pladen ender har jeg så lagt et drænrør. Der er 30 cm styrolit uden på plataplader og nøddesten ca. 20 cm. ud.

Væg -> Plataplader -> styrolit -> nøddesten -> Jord.

Det virker, min kælder er rimelig mere tør end før jeg gjorde det. Der er lidt fugt fra gulvet, det det her et et tyndt lag beton direkte på jord, uden kapilar brydende lag æv.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

@ktm, godt så, jeg begynder med 10x10 cm i morgen tidlig. Jeg er for træt lige nu.

Nix, det bliver ikke i dette liv, jeg er blevet for gammel .

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ideen var jo at man ikke skulle så langt ned. At grave de der 2 meter ned vil jeg gerne undgå. Derfor håbede jeg på at man kunne "nøjes" med at grave f.eks. 0,5 meter.

Vil vandet så bare løbe ind mod kælderen alligevel eller havd tror i der vil ske?

//ChrC
Hej. 

Lavede du nogen sinde løsningen?
Er nysgerrig på evt. Resultat 

Mvh Kristian 
Løsningen ville nok være bedre ved at have fliser helt ind til huset. Eller lave de moderne sokkel affugtere som kan købes i forskellige varianter- Jeg kender PcP - flexi riste og dem fra Polysan


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis