Elektromotor har mistet kraften


Hej

Jeg har en eletromotor, der er påmonteret en kirsebærmaskine (til at pille frugtkødet af bærene).

Efter at jeg har samlet maskinen for i år, virker det som om at motoren mangler krafter.
Normalt starter den med det samme og driver nogle børster rundt i en tromle. men i år skal jeg hjælpe den igang ved at trække hårdt i den rem der forbinder motoren og den akse børsterne sidder på. Hvis jeg ikke trækker står motoren bare og summer.

Når den er trukket igang, lader den til at køre fint rundt

Mangler den ampere? Eller sidder der ting i motoren. der skal skiftes?

Jeg har ikke lige model og størrelse på stående fod, men kan selvfølge lig skaffes.

På forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer lidt an på hvordan det er lavet. Men umiddelbart lyder det til der godt kunne mangle en fase et sted i dit system. Jeg antager at den kører på 3x400v.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af skovtofte den 08-08-2008 15:39
Ja den kører på 3X400V...

Hvis der mangler en fase...hvad betyder det?

hvis det er en fase menes at der kan være sprunget en sikring, eller der er en løs/dårlig forbindelse enten i kabel eller i stik eller dåse på motor.

jeg ville starte med sikringerne, selv om de ser hele ud kan de godt være sprunget, hvis du er i tvivl så skift dem alle 3 (hvis du altså har almindelige sikringer)

et andet alternativ kunne jo være at din maskine trænger til at blive smurt, eller få skiftet et leje

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Altså en el motor der kører på kraft har tre faser, nul og jord mener jeg? (er det ikke sådan)
Det vil sige at de tre faser er det der trækker motoren rundt, hvis den ene mangler vil den gå sjovt. En motor der sættes i en alm stikkontakt vil køre mere ujævnt end en på kraft.

læs evt: http://da.wikipedia.org/wiki/Vekselsp%C3%A6nding_(3-faset)


 

Skrevet af grossmann den 08-08-2008 21:44
Altså en el motor der kører på kraft har tre faser, nul og jord mener jeg? (er det ikke sådan)
Det vil sige at de tre faser er det der trækker motoren rundt, hvis den ene mangler vil den gå sjovt. En motor der sættes i en alm stikkontakt vil køre mere ujævnt end en på kraft.

læs evt: http://da.wikipedia.org/wiki/Vekselsp%C3%A6nding_(3-faset)


den bruger kun 3 faser og jord hvis man husker at montere den
nul bruger du ikke til noget.

hvis der mangler en fase kan man godt få en motor til at køre, men den vil mangle kræfter og til sidst brænde af, derfor er det faktisk en rigtig god ide at montere et motorværn foran 3 fasede motore, da det vil slå fra i tilfælde af overbelastning eller manglende forsyning

der er sikkert en her inde der kan uddybe motor teori mere end jeg, min lærdom fra elektriker uddannelsen er for længst visket ud hvad det angår, da jeg ikke bruger det synderligt meget i hverdagen.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Du skriver ikke noget om hvor kraftig motoren er, eller hvilken driftsspænding den kører på. Hvis den sættes til en almindelig stikkontakt 230 Volt er motoren sikkert med driftskondensator, en cylinderformet dims med en ledning der går ind i motoren sammen med netledningen. Hvis kondensatoren er defekt får du netop intet startmoment, men motoren kan trækkes i gang (lad være med at gøe det, den har ikke godt af at køre på den måde) Løsningen er simpel, skift kondensatoren, hvis du selv har mod på det kan du købe en ny hos en vaskemaskinereparatør, han kan også skifte den for dig. Hilsen Aksel

Jeg takker for de svar, der har været her, og beklager det har taget så lang tid, men har været bortrejst på ferie.

Jeg ved ikke hvor kraftig motoren er, men den kører på et 400volts kraftstik. Om den er 1 eller 3 faset ved jeg heller ikke. Der er dog et mærkat på motoren, der fortæller om nogle Hz. Kan den information bruges til noget?

Jeg har skiftet alle tre sikringer uden forbedring.

Jeg overvejer at skille motoren lidt ad, for at se om der gemmer sig en kondensator derinde og vender fluks tilbage med et svar.
Hvis motoren kører på 400 Volt kraft har den ikke kondensator, den mest sandsynlige fejl er at den mangler en fase, det kan skyldes at en af ledningerne fra kraftstikket til motoren er afbrudt eller at en skrue i stik eller i motorens klemkasse er løs. Den anden mulighed er at motoren er brændt af på et sæt spoler, hvis du åbner klemkassen kan du tydeligt lugte det hvis den er brændt af. HUSK AT TAGE STIKKET UD FØR DU ÅBNER NOGET Hilsen Aksel
Hej!!!
En trefaset motor kan ikke mangle/undvære en fase - i så fald rør den sig
ikke. En trefaset motor bruger ikke nul.

At den er koblet på et 400Volt kraftstik fortæller intet om, om den er en en faset eller trefaset motor, er der ført nul ud i stikke, kan den let være en enfaset motor.

Tror du skal til at led efter et leje, der er kørt træt - rustet fast, hvad ved jeg, et leje som kører meget trægt.

En elmotor taber ikke sådan lige kraften.

Nemmeste måde at afgøre hvad det er for en motor, er skiltet på motoren - hvad står der der??

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Rådgivning er jo mange slags, men nogle skal tages med et gran salt, at anføre at en 3 faset motor ikke kan køre på 2 faser er noget sludder, men den gør det ikke så længe, og den har ingen kræfter.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis