Elektromotor har mistet kraften


Hej

Jeg har en eletromotor, der er påmonteret en kirsebærmaskine (til at pille frugtkødet af bærene).

Efter at jeg har samlet maskinen for i år, virker det som om at motoren mangler krafter.
Normalt starter den med det samme og driver nogle børster rundt i en tromle. men i år skal jeg hjælpe den igang ved at trække hårdt i den rem der forbinder motoren og den akse børsterne sidder på. Hvis jeg ikke trækker står motoren bare og summer.

Når den er trukket igang, lader den til at køre fint rundt

Mangler den ampere? Eller sidder der ting i motoren. der skal skiftes?

Jeg har ikke lige model og størrelse på stående fod, men kan selvfølge lig skaffes.

På forhånd tak
Hej Jeg har en eletromotor, der er påmonteret en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lynæs den 31-08-2008 21:13
Rådgivning er jo mange slags, men nogle skal tages med et gran salt, at anføre at en 3 faset motor ikke kan køre på 2 faser er noget sludder, men den gør det ikke så længe, og den har ingen kræfter.
Jep  -  helt rigtigt - gode råd skal tages med et gran salt - "NEJ"og atter nej, en trefaset motor kan ikke køre på to  faser. At den kan stå og små rokke, er ikke at køre perfekt. Sådan er det.... 

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej igen

Når i siger et trægt leje eller et leje, der er rustet fast. Menes der så et leje i selve motoren eller et leje på den maskine som motoren arbejder med ?

I så fald kører maskineriet fint rundt...
Hej
Kørere maskineriet fint rundt, er det jo nok ikke et leje der er kørt træt.
Hvor gammel er maskineriet??
I fordums tid havde enfaset elmotorer en hjælpevikling når motoren skulle starte (enfaset) denne hjælpevikling blev aktiveret mekanisk inde i motoren - kunne måske være årsagen, hvis altså maskinen er gammel nok.
Er den af nyere dato, har den en kondensator (enfaset) til at give tredie fase - kunne måske være den der har skudt indmaden ud.
Motoren kan godt køre (nedsat kraft) uden kondensatoren men kan ikke starte selv.
Kondensatoren ses oftes som en udbygning på motoren.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis