Hjælp til strøm (2)

Min kæreste har fået et glattejern med hjem fra USA. Problemet er bare, at det bruger 120v og ikke 230v. Desuden er stikket anderledes.

Jeg har dog en adapter, så stikket nu passer i de danske stik.

Næste problem er dog bare, at det bruger 120v og ikke 230v. Jeg har dog fundet frem til, at dette ikke er det eneste man skal kigge på. Man skal også kigge på antallet af watt. Det fremgår af glattejernet, at det skal bruge 35w.

Jeg tog derfor i Brinck Elektronic ved Nørreport, og forklarede dem problemet. De præsenterede mig for en boks til 400 kr. med en transformator i. Boksen vejer omkring , og er ca. 10 x 10 x .

Kan det virkelig passe, at en kæmpe boks til 400 kr. er den eneste løsning for at få et glattejern til at køre i DK? Denne type glattejern fås også med europæisk stik/strøm. Og der skal jo ikke en kæmpe boks foran.

Håber nogen kan hjælpe!

Mvh

Rafe

 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er, at så vidt jeg husker bruger de 60 Hz i usa, hvor vi kun bruger 50 hz her.. Derfor skal der både transformeres spænding og frekvens.. Så, uden at have den store viden om emnet, vil jeg tro at det nok er meget rigtigt at du skal have fat i en sådan boks..

Mvh

Mark Herskind

Det er nu kun spændingen man kan transformere.
Sådan et jern indeholder jo kun et simpelt varmelegeme, altså en ohmsk belastning. Så en lille lysdæmper kan klare det. Sæt et stop på, så der ikke kan skrues højere op end de 120V.
Evt. forbind en anden ohmsk belastning med samme watt-antal i serie.
Dvs. et andet apparat mage til, eller en 35W loddekolbe, 35W elpære, eller.....

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Skrevet af HansW den 07-08-2008 14:02
Det er nu kun spændingen man kan transformere.
Sådan et jern indeholder jo kun et simpelt varmelegeme, altså en ohmsk belastning. Så en lille lysdæmper kan klare det. Sæt et stop på, så der ikke kan skrues højere op end de 120V.
Evt. forbind en anden ohmsk belastning med samme watt-antal i serie.
Dvs. et andet apparat mage til, eller en 35W loddekolbe, 35W elpære, eller.....


Hej HansW

Mange tak for svaret. Det lyder som om, du har forstand på, hvad du skriver om.

Men kan du uddybe det lidt? Jeg har ingen erfaring med at rode med elektronik :-S, så jeg skal nok have skåret det ud i pap...
På Brincks hjemmeside kan jeg se at en 45W stik-adaper koster kr 110,-


Metalsnedker
Skrevet af Metalsnedker den 07-08-2008 20:40
På Brincks hjemmeside kan jeg se at en 45W stik-adaper koster kr 110,-

Metalsnedker


Jeg ved ikke så meget om det. Men jeg var jo inde i brinck, og de anbefalede mig den store boks, og ikke en stikadapter. Jeg kender godt de der mindre adaptere, men han frarådede mig at købe den, da der skulle en større boks til, når der var tale om ting der brugte meget strøm, dette gjalt især ting der producerede varme. Så jeg tror ikke, at den lille boks kan bruges.
Annonce
Så må de være "lidt" galt på den derinde i Brinck.
Hvis dit glattejern bruger 35W, så er stikadaptoren på 45W nok.
Jeg kan ikke se, hvorfor du skulle købe en større boks, med mindre at du har behov for at kunne bruge skilletransformatoren til andre apparater.
Mvh
Mogens
man kan vel få et glattejern til et par hundrede kroner i Føtex/Bilka/netto. Så er du fri for at købe bokse og slæbe rundt på dem. . Krøller eller ej, vi elsker vores børn...
Skrevet af MikeMarbjerg den 08-08-2008 12:17
man kan vel få et glattejern til et par hundrede kroner i Føtex/Bilka/netto. Så er du fri for at købe bokse og slæbe rundt på dem. . Krøller eller ej, vi elsker vores børn...


Hehe...

Desværre er der stor forskel på glattejern. De billige fra føtex osv. er noget værre skrammel. Hvis man bruger glattejern dagligt, så skal man have noget i en ordentlig kvalitet (ligesom med så meget andet). Og så koster de desværre i nærheden af 1500 herhjemme, og kun 1000 i USA.
Jeg har lige kigget på Brincks side.
Den omtalte stikadapter, der kan klare 45W, er jo den mest oplagte løsning.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis