Gipsplader på tapet?

Hej,

Jeg står med en væg som er fræset og har fået el-kabler lagt ind.
Nu står jeg så og overvejer at skrue gipsplader uden på væggen og lade tapet osv blive siddende. Det er en pudset væg med strå, puds og hønsenet/ståltråd.
Ydervæggen er af mursten i to lag og der er hulmurs isoleret.

Vil den pudsede væg virke som en dampspærrer og er det dermed fint at "bare" skrue gipsplader på væggen?

Ud over gipsplader regner jeg med at pudse samlinger og påføre filt og maling.

Er det ok at putte gips direkte på 3 lag tapet på en pudset væg?

//ChristianC
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Christianc

Jeg kan godt forstå at du overvejer, hvad du skal gøre. Jeg tror ikke den pudsede væg vil virke som dampspærre, da den skal være ekstrem vandtæt, for at funger som dampspærre.

Du har hulrumsisolering, så jeg tror der er risiko for at du får mug på tapetet hvis du sætter gipsplader op. Tapet er biologisk nedbrydeligt.

Jeg ville selv låne en tapetafdamper, måske lidt perfektionistisk. 

Benfriend

Hej Christianc.

Du kan roligt sætte gips udenpå den gamle tapet, bare gå igang der sker ikke noget uventet.

mvh

erik

Jeg vil prøve og sætte et lag gipsplader uden på de indvendige vægge(skillevægge). Der skal jo ikke være dampspærer, blot en nogenlunde lige væg.
På Ydervæggen bliver alt puds fjernet helt ind til stenene og så kommer der et lag gips på - en dampspærer og derefter endnu et lag gips på.

Er det ikke den bedste fremgangsmetode? Altså to lag gips med damsspærer imellem?

//ChrC
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også