AC. passat 1,6 fra 1998 efterpåfylning af væske

Hejsa alle i kloge fyre der ude,,, kan i hjælpe mig med et spørgsmål ?
Min Passat 1,6 fra 1998 skal ha efterpåfyldt væsken på mit AC. anlæg Men jeg er meget i tvivl om hvilken type væske det er ? jeg har en kammarat der kan gøre det på hans arbejde men han skal vide hvilken type væske der er i ( ham siger det skal stå et nummer der starter med R  og så nogle tal) , men jeg kan ikke finde nogle oplysninger noglt steder i motorrummet, og jeg har ikke en servisbog til bilen
og lige en ting mere.. er det normalt at der skal efterfyldes væske på et AC anlæg ? eller er der en utæthed i systemet.

Håber der er en rar´sjæl der ude der vil svare...

Eilif Nielsen..
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kigge nøje på kompressoren og se om ikke der står R-134A et eller andet sted på den.
Med meget stor sandsynlighed er det dette middel, der er i dit sytem. Det ville jeg personligt satse på. Det er det middel der afløste Freon 12, og så ved din ven kølemanden sikkert, hvad det handler om.
Ellers spørg på det autoriserede værksted. Måske det ligefrem står i din instruktionsbog.

Med venlig hilsen
ktm

 

For at svare på spørgsmålet om der skal efterfyldes på et AC -anlæg. Nej, det skal der ikke. Det er et lukket system og derfor slipper der heller ikke noget ud.

Start med at lave en trykprøvning af anlægget. Men det ved din makker alt om...


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Jeg undres over en makker der tilsyneladene ved hvor meget der skal fyldes på systemet men intet aner om hvad der skal fyldes på.

Jeg ser intet unormalt i at din Passat skal efterfyldes efter 10år,faktisk vil det undre mig hvis den ikke har fået turen før.

René

tilsyneladene ved hvor meget der skal fyldes på systemet


Man kan jo efterfylde efter trykket på manometrene, både sug og tryk skal holde visse værdier under hensyntagen til temperatur. Påfyldningsmængden behøver man ikke at kende, især ikke når man har både sug og tryk tilgængeligt.

I teorien skal der ikke efterfyldes, men det er de allerfærreste AC-anlæg i biler, der kan leve op til denne ønskværdige tilstand. Nogle kan holde 10 år og andre skal have en sjat hvert år, og den med at lækagesøge på en minimal utæthed, har jeg aldrig set nogen kunne lykkes med, ej heller superproffer, der ikke laver andet. Det vil jeg ikke længere ofre den ene 10.000 kr seddel på efter den anden, og ingen vil udstede en garanti for at det lykkes. Noget andet er sikkert stationære anlæg.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har en bil (samme familie) der er 5 år gl. og var forleden forbi værkstedet i anden ærinde, og mek. spurgte om jeg havde fået efterfyldt AC ellers ville han tilråde det.
Hvis der mangler vædske kan man mærke det ved at der køles mindre og blæses mere, ihvert fald på et fuldautomatisk som der sidder i min bil.

Keld, Racefun, Albertslund
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis