Tag på garage (isolering og dampspær)

Hejsa folkens

Jeg har lige et spørgsmål mht. min garage, jeg har kigget i forumet efter lignende tråde, men fik en seriøs omgang "infomation Overflow"

Da vi overtog huset hvor vi bor, var der en garage hvor taget mildes talt var ødelagt. Taget var fladt og af tagpap, og var ikke blevet vedligeholdt.
Sidste efterår fik vi (med hjælp fra en bekendt) sat et spidstag på med stålplader.

Nu er jeg ved at have tid til at kigge mere på garagen. Jeg vil gerne have taget isoleret, da det også skal fungere som værksted/hobbyrum.
Ydervæggene er muret, og isoleret, med gasbeton på indersiden.

så to spørgsmål presser sig på:
Hvordan skal jeg gå videre? skal jeg bruge dampspær eller tagpap?
Hvor tykt lag isolering bør jeg bruge?

Jeg syntes at have set at dampspær/tagpap skulle have ligget mellem tagplader og spær, hvis det er rigtigt er jeg lidt på røven, for tagpladerne er bare skruet direkte på spærrene.

I må gerne skære svaret ud i (tag)pap , da jeg er total grøn byggematador.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dampspærre i en uopvarmet garage - er lidt samme sag som ved sommerhuse. Jeg mener ikke den skal i...andre har en anden opfattelse ;-)

Anyway - hvordan har I i gjort konstruktionen stabil? Som jeg forstår det, er det kun tagpladerne, der holder afstand mellem spærrene? Har du kryds på konstruktionen noget steds?

Du skal i hvert fald sørge for rigelig ventilation under tagpladerne - dvs. vil du lægge isolering mellem spærrene, skal du have ventileret i top og bund af tagpladerne. Turde ikke gå tættere på end 40 mm fra pladerne med isoleringen.

Hvis muligt, ville jeg lægge 200 mm på loftet - så slipper du for den værste kulde og, måske særligt vigtigt, varme om sommeren.

Endelig ville jeg sørge for god ventilation - to ventiler i hver ende af garagen, ellers risikerer du fugtophobning og rust på dit værktøj.


Mvh.

Jan R.
Afstanden mellem spærrene stabiliseres af T1 lægter med 450mm i mellem hver række.
Lægterne er 40mm i tykkelse, så det passer perfekt med dine anbefalinger mht. afstand fra isolering til tag.

Tagpladerne har den her "trapez" form, dvs. den har trapezfordybning, skal jeg ikke være nervøs for at fygesne kan komme ind under rygningen, og ind på isoleringen? jeg havde nemlig tænkt på at tætne med de skumklodser der passer til.

Hvad mener du med ventiler? Er det bare normal udluftningsystemer som den her http://www.eshington.dk/BillederGrunden/03.07.05-5.jpg (ikke mit hus, bare et billede jeg fandt på nettet)
du skriver både om tagpap og dampspære, og om den skal ligge mellem spær og tagplader.. tænker du på Undertag !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hvad er hældningen på taget? Bredde? Du vil naturligvis (forudsat det er lavet ordentligt ved tagfod) få ventilation hen over taget, men udluftning i kip er bedst. Hvor bred er din rygning (overlap med tagplader)?

Gamle huse har typisk haft ventilation i rygning - og den smule fygesne, der kommer den vej ind, ventileres væk fra ventilationen. Men det er meget generelt talt. Faktisk vil jeg mene kondens i din konstruktion er et langt større problem... derfor er ventilationen vigtig.


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis