polering af glasfiber.

Hej jeg skal til at hjælpe min far med at polere hans glasfiber båd op. Jeg havde selv en glasfiber båd for ca 5 år tilbage. Dengang købte jeg noget hvid pasta ved en skibsbyger, som jeg polerede båden med før den fik voks. Det tog alle urenheder, og båden så meget fin ud efter denne behandling. Er der nogen der kender dette eller findes der noget andet jeg kan bruge. På fordhånd tak.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hempel har et virkelig godt polere /slibemiddel, jeg kan ikke lige huske hvad det hedder men prøv at kigge på www.mmc.dk udvalg, du behøver jo ikke købe det hos dem blot se på hvad du skal have.

V.h. Håndværkeren
I kan jo starte med almindelig, flydende skurepulver til at tage det grove. De pletter og streger, der ikke går af ved den behandling, kan I tage med f. eks. Hempels Boat Rubbing Paste (hedder det vistnok). Flydende skurepulver tager langt det meste, og er en afgrund billigere end produkter, der hedder noget med 'Boat' eller 'Marine'.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skridmønster vasker jeg med alm. vaskepulver, saltvand, knofedt og en hård plastbørste f.eks. sådan en man bruger til at skrubbe nye kartofler med.
Så får den en gang flydende voks og vi bruger altid Nordisk Yacht Kemi som er godt og ikke så dyrt som Hempel og International
Voks efter vask "666 Glasfibervoks"
Hvis det er glatte flader kan være meget snavset... så børste og vaskepulver.. lidt skrappere er "500 Rens A polercreme" Det skal også eftervokses.

Og ellers vasker vi kun med Shampo med voks i.. og det har hverken Hempel eller International så der er Nordisk Yacht Kemi igen genial. "777 Voksshampo"

Jeg bruger aldrig ferskvand med kalk men altid saltvand.. fordi salt let kan opløses af vand mens kalk der er hærdet op skal have noget kaltopløser.

Selvfølgelig kan man bruge meget fint skurepulver (flyden) fra husholdning, men jeg syntes det sliber for kraftigt.

De glatte flader slutter jeg med at polerer med f.eks. Ultra Gloss, men det koster en bondegård og der vil jeg godt finde et alternativ. Ultra Gloss koster omk. 300 kr for ½ liter. men det renser og forsejler i en arbejdsgang og vandet perler på gelcoaten bagefter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg er lige blevet færdig med at male min båd (alt over vandlinien, så kommer resten lige før søsætning). Jeg købte den sidste sommer, den er blevet malet fordi det eksisterende lag maling og gelcoat efterhånden havde fået en konsistens som fugtigt flormelis, noget 'håndværkeren' høfligt kommenterede i februar :-).

Jeg giver malingen en gamg UltraGloss, som jeg også bruger til bilen. Men hvordan skal jeg beskytte malingen på de områder der ikke må blive glatte? - jeg hader at skulle have øgenavnet Bambi.

/Carl

Hej

Husk nu at det første år må der ikke poleres på nyt maling.

hilsen
Flying Leth
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den må jeg lige have uddybet lidt. Jeg har ikke kunne finde noget, hos Hempel eller yachpaint.com, om at man ikke må polere ny maling. Jeg havde ellers overvejet, nogle steder at vandslibe og polere op. Har prøvet det på en luge, og det gik godt.

/carl
Jeg var nok lidt for hurtigt, det kommer måske an på malingstyper etc. - men da vi malede vort fribord (international Toplac - 1-komponent) fik vi at vide at der ikke måtte poleres det første år, da lakken skal langtidshærde. Jeg har ikke undersøgt det nærmere, men iøvrigt står en nymalet overflade jo fin og blank og har ikke taget i mod skidt i særlig grad og ikke mere snavs end alm. rengøring med shampoo og vand for den til at se ny ud igen.
Da jeg for mange år siden fik lakeret en bil, fik jeg også at vide at man ikke måtte polerer den de første 3 måneder.
Jeg syntes ikke man hører det mere, men da jeg malede vores forrige båd med Toplack var shampo med voks fra Nordkemi mere end rigeligt før den blev flot. og den stod mindst en måned med den nye maling før den blev vasket.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej
Jeg er uddannet i farve og lakindustrien. I må da polere lige så tosset I vil Malingen / Coatningen er da hærdet færdig forlængst, også inden i købte Bil / Båd.
Til grundpolering - den her er både god og billig.

 http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=748&iItemId=83062    


Skurepulver ""fy"" er lige en tand for grov..

Skal der håndpoleres så husk lige at gennemvæde kluden med vand inden der hældes polermiddel på. Kluden vil ellers opsuge alt formeget af det gode polermiddel.
Skal der poleres med maskine, bland gerne lidt petroleum i polervæsken, derved fordamper den lidt langsommere. Gælde da også til håndpolering.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Ny går sagen jo på om man må polerer noget der er nymalet.. og hvis ikke, hvor længe man så skal vente.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også