polering af glasfiber.

Hej jeg skal til at hjælpe min far med at polere hans glasfiber båd op. Jeg havde selv en glasfiber båd for ca 5 år tilbage. Dengang købte jeg noget hvid pasta ved en skibsbyger, som jeg polerede båden med før den fik voks. Det tog alle urenheder, og båden så meget fin ud efter denne behandling. Er der nogen der kender dette eller findes der noget andet jeg kan bruge. På fordhånd tak.
Hej jeg skal til at hjælpe min far med at polere... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af grandoldman den 14-08-2008 20:56
Ny går sagen jo på om man må polerer noget der er nymalet.. og hvis ikke, hvor længe man så skal vente.

Nymalet... Jo, men når noget er nymalet holder det som regel glansen et par måneder også på en båd. Efter et par måneder kan man bare gå løs på den.
Sagt med andre ord, man skal / behøver ikke vente længere end man synes til det trænger.
Advarslen om ikke at polere for tidligt på noget nymalet, stammer helt tilbage, fra da man brugte alkyd maling, 70 og 80'erne. 
Problemet var, at alkyd malingen var så langsomtørende at man ved polering kunne polere ned i nærmest våd maling og derved ridse den så dybt, at skaden var uoprettelig. 
De moderne 2 komponente malinger/ lakker tåler nemt hele turen dagen efter de er påført, de er simpelthen så gennemhærdet, at de tåler det hele.


Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hej . Skal din far blive stolt af dig ville jeg aldrig begynde at forsøge dig frem med skurepulver eller lignende.
Prøv 3M Imperial compound på en lammeuldskive og arbejd på et lille område ad gangen først med et pænt tryk og tilsidst letter du trykket. Du får et en flot glansfuld finish og kan efterbehandle med voks Ultra Build wax for at mætte topcoaten. Hastigheden på maskinen skal være omkring 2000 omdrejninger.
Vedr polering af lakker: Der findes så mange lakker på markedet, og det er absolut ikke alle der tåler en polering før efter et år. Og det bør heller ikke være nødvendig. Lakken indeholder en stor del voks, fra begyndelsen, som desværre "afdamper" når de bliver udsat for UV lys, og det er derfor man tilfører ny voks.
Nu skal vi også være enige om at poleringmiddel ikke indeholder
slibemateriale. Hvis du laver en rubbing( flydende slibemiddel)
fjernes det øverste beskyttende lag på malingen og UV stråler får direkte adgang til farvepigmenterne og disse vil falme. Og så har virkeligt gjort skade. Awlgrip (toppen af Yachtmaling) fraråder al form for polering med slibeholdige materialer.

Bomstærk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også