Silikone fugemasse og plexiglas / træ

Hey :)

Jeg er igang med at lave en "washout booth" / "nedvaskningsbås" som vist på billedet herunder:

http://wuhtzu.dk/random/washout.jpg

Selve kassen er lavet af 9mm krydsfiner og denne skal "fores" indvendigt med plexiglas / akryl plader for at gøre den vandtæt og det er her jeg har problemer...

Jeg har allerede monteret 2 ud af 5 plexiglas plader med LIP SanitetsSilicone og efter at have tørret / hærdet i 2 dage er resultatet ikke ligefrem glædeligt:

http://wuhtzu.dk/random/fuge1.jpg
http://wuhtzu.dk/random/fuge2.jpg

Der er væske af en eller anden art mellem plexiglassen og siliconen som det kan ses af billederne ovenfor og siliconen ser ud til at være sprækket flere steder...

Har jeg været uheldig at få vand (kondens-dryp fra garagetaget eller fugt fra luften) mellem plexiglassen og siliconen eller er det siloconen som ikke kan komme af med hvad end opløsningsmidler den skal afdampe for at størkne?

Skulle jeg have brugt noget andet end silicone-fugemasse til at sæte plexiglassen op med og i så fald hvad?

Kan jeg få plexiglassen af krydsfinneren igen så jeg kan lave det om?

På forhånd tak for jeres input
Wuhtzu

Hey Jeg er igang med at lave en "washout booth... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har du tænkt på et afløb?

hvis du anvender acrylplader kan du opvarme et område af bundpladen (med varmepistol eksempelvis) og derefter presse en tap ud. Når pladen er kølet af kan du save bunden af tappen og lave et hul i krysfinerpladen som studsen kan stikke igennem. Det burde være en enkel måde at lave et afløb, der samtidig er helt sikret mod fugtudtrængen til krydsfineren (til forskel fra bare at bore et hul gennem acryl og krydsfiner)
Igen tak for svarene...

Jeg har haft noget plexiglas / akrylplade liggende i ren klorin i 24 timer og der er ikke noget at se, men det brude der heller ikke være - det er plast ligesom klorin-flaskerne.

Jeg har også prøvet at lime plexiglas på krydsfinerpladen med DANA Lynepoxy (nr. 332) http://www.danalim.dk/dk_product/kontor_hobby/kontor_hobby/lynepoxy_332/ og det holder bare, så jeg tror jeg sætter pladerne fast med epoxy og fuger med akrylfugemasse!

#Lars ON: Jeg har faktisk gået og tænkt meget over afløbet og din ide virker rimelig genial, så den vil jeg muligvis benytte mig af :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Husk at tålmodighed er en dyd når du varmer plast.. Bedst vil det være hvis du har et materiale som ikke stjæler varmen og som har et passende hul du kan presse den varme akryl ned igennem

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

#Lars ON og #grandoldman:

Jeg prøvede idag at trykke en tap / studs ud af acrylpladen (efter opvarmning med 1400W varmepistol) og det gik egentlig meget godt, men den kan ikke trykkes "dyb" nok uden, at man "løber tør for materiale".

3mm acryl virker for tyndt til, at man kan trukke en 3cm studs ud af det. Der er simpelthen ikke nok materiale at give af til siderne af studsen. De bliver for tynde og til sidst går der hul på dem fordi plasten er strukket for tynd.
Hvor lille er det hul du presser den gennem?? Du skal også varme rundt om hullet så der er noget blødt materiale at trække i.
Det er en 4 årig uddannelse at arbejde med plast.. Så tålmodighed - varm langsomt op også i området omkring hullet. Jeg er lige ved at tro at din varmer, varmer det for hurtigt og hårdt op.. det tager L A N G tid og det må ikke blive for varmt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hullet er ca. 4cm i diameter, men det kan godt være jeg varmer plasten for hurtigt op. Jeg vil prøve at varme det langsommere op - jeg havde ikke tænkt på, at hastigheden hvormed det blev varmet op betød noget...

Det kan også være jeg skal varme området omkring hullet mere op, så der er mere blødt materiale at give af :)
Måske du skulle bruge et lidt større hul og så lade den spidse lidt til.
Jeg har selv rodet med det hjemme i bageovnen, og det hele bliver pludselig for blødt hvis ikke man passer på..
Har du ikke nogle stumper du har savet fra du kan øve dig på.. Et fif kan være at varme pladen med hullet op til ca. 130 til 150 grader (i en ovn) før du lægger akrylpladen på - når du så lægger akrylpladen på, så sæt noget tungt (som også er varmet op) midt i hullet og varm så videre på akrylen, skiftevis oppefra og nede fra så kan du trykke lidt ned i midten og mærke hvornår den nærmer sig den temp. der gør den blød.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, jeg kunne selvfølgelig bruge et større hul, det vil jeg prøve hvis det andet ikke lykkes...

Måden jeg gør det på nu er, at jeg har savet et hul i en krydsfinerplade som jeg så lægger akryl-pladen oven på. Så varmer jeg på pladen (lokalt omkring hullet) indtil akrylen selv begynder at bue ned i hullet, hvorefter jeg fortsætter med at varme og trykke lidt ned i centrum.
Folk der har arbejdet med det i mange år gør det jo på "feelings" og jeg har altid undret mig over den tålmodighed de har når de varmer det på.. De ligner en der står og sover.
Når det begynder at blive blødt skal du holde varmepistolen lidt længere fra, så den holder den varme og ikke bliver mere varm.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også