Udskiftning af gitterspær til hanespær

Hej,

Jeg påtænker at udnytte mit loftsrum. Desværre er loftet plastret til med gitterspær, hvilket gør udnyttelse umulig.

Derfor har jeg tænkt mig at få skiftet spærene ud til hanespær.

Jeg har hørt at måden at gøre det på er at opbygge hanespær mens gitterspærene stadig er der. Dermed slipper man for at tage hele taget ned.

Når hanespærene så er opbygget klipper man gitterspærene, og derefter er opgaven løst - altså hvis taget ikke falder ned

Jeg skal ikke selv hverken beregne, tegne eller udføre denne opgave, men er der nogen her som kan bekræfte at dette kan være en fornuftig fremgangsmåde?
Alternative måder?

Nogen som kender en dygtig ingeniør som kan beregne, dimensionere og tegne ændringerne som skal foretages?
Har selv kontakt til en men det er alt for dyrt, de skal have 15.000 for beregning og tegninger.

På forhånd tak.

Johan


Johan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmmm....hvis 15.000 kroner stopper dig allerede på det stadie skal du da vist glemme alt om den opgave for det er da en halvstor omgang. Og de 15.000 er da givet rigtig godt ud - dimensionering, tegninger og diverse beregninger....altsammen med til at sikre at opgaven bliver vellykket og korrekt udført.

...det kunne jo f.eks. være at din ingeniør fandt ud af at du kunne lægge en limtræsbjælke ind, forstærke eksisterende spær eller lign....

De 15.000 skræmmer mig som sådan ikke. Er godt klar over at det er en halv stor opgave, regner med cirka 200.000 før det hele er færdigt.

Min tømrer har sagt at selve spærændringen kan han og en mand mere klare på cirka en uges arbejde, så det virker jo ikke så slemt.

Jeg synes bare at det virker af meget - 15.000 - for noget som ikke bør være så komplekst for en bygningsingeniør...

Efter spærkonstruktionen er lavet kan jeg selv gå og fedte med isolering, dampspær, gips mv.


Johan
Der kan nok laves noget med et spær mellem de andre. Men som boso siger hvis 15.000 er mange penge nu kan du godt stoppe igen det er nemlig ikke gratis at bygge om. Men du skal bevare størstedelen af de eksisterende spær kan det lade sig gøre.

Men ellers prøv at snakke med din lokale trælast om de evt kan være behjælpelige med at få en til kigge lidt på det. Men igen det koster altså penge og få nogen til at kigge på sådan noget.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kan evt, kontakt en spærfabrik, evt igennem trælasten, fortæl hvad spærene skal bruges til og så udregner spærfabrikens ingeniør, hvilken dim dine spær skal have, og du får de rigtigt spær...!

Men hvis du har gitterspær, er dit tag så højt nok til en første sal, tænker på lovkrav om lofthøjde i ny byg. ?
Du skal jo søge byggetilladelse også !
Er dine vægge, hvor spærene står på muret op så dine vægge kan bærer en førstesal ? (her kan du nok ikke undgå en ingeniør)



lopus !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Kontakt en Spærfabrik! - jeg sidder selv på Ringsted Spærfabrik A/S og besvarer gerne på dine spørgsmål, hvis du skal bruge træspær øst for Storebælt :-)
Men ellers...
Først skal du indhente en byggetilladelse på baggrund af tegninger og beskrivelser af byggeriet FØR og ikke midst EFTER tilbygningen/ombygningen. Enten har du selv tegningerne over det eks. byggeri, ellers har kommunen højst sandsynligvis tegningerne liggende.
Kig i lokalplanen efter fastsatte krav til byggeriet, som max. højde (normal 7-8,5 m), hældning i grader (40-50° ???), størrelse på udhæng, bygningsprocent, farver, evt. kvistudformning, mm.
Derudover skal der beskrives/udregnes, hvor meget der skal isoleres med: 200-250-300mm???
Selve statikke i byggeriet skal også fastlægges!!
Selve opbygningen af facademuren og skillervægge - hvilken er bærende?? bygningsbredde??
Man kan maksimalt lave hanebåndsspær med fritbærende bjælkelag på ca. 7 m, i standard spærtræ!
Over ca. 7 m skal man bruge limtræ, kerto eller I-bjælker (Fineforest) - men det er betydelig dyrere.
Ca. 85-90 % af alle hanebåndspær der forlader fabrikken er MELLEMUNDERSTØTTET. Det vil sige, at selve bjælkelaget (det man går på) spænder fra facademur - over en mellemuderstøtning - til facademuren igen.
Mellemunderstøtningen kunne f.eks. være en bærende skillervæg (med funderment), en ståldrager eller limtræsdrager. På den måde får man mest stivhed i bjælkelaget - billigst muligt.
Hilsen Lund
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis