Pudsning af gammelt udhus af cement mursten

Jeg har et udhus opført ca. 1930. Det er lavet af cementmursten, pudset og kalket. Det er så senere blevet malet med en eller anden plastmaling. Pudsen er meget medtagen og falder af i store flager. Jeg vil gerne gøre det pænt igen (filtse), men ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an. Hvilken mørtel skal jeg bruge?

Mvh
jon
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger maxit mulit 280 armeringspuds. Det er jeg ved at pudse hele mit hus med. Jeg pudsede soklen for 3 år siden, det sidder endnu ! Koster ca. 220 per 25kg pose.

Thomas
Men husk selvfølgelig at fjerne alt det løse. Det fede med maxit 280 er at det hæfter på alt. Derfor hedder det forresten hæftemørtel.

Thomas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Med den alder vil noget puds være løst - kunne skalle af. Men den store synder er plastmalingen, som "sikrer", at huset ikke kan ånde. Fugten i huset kondenserer på "det koldeste sted", hvilket vil sige ydermuren, og da den ikke kan ventileres væk, samler den sig bag plasten - og frosten klarer resten........

Så du skal have al maling af (sandblæse?) - og så kan du pudse med en alm. pudsemørtel (se portland.dk for blandingsforhold).  Som jeg ser det er der ingen grund til at bruge den dyre mørtel.


Mvh.

Jan R.
Fordelen med hæftemørtel er at du IKKE behøver sandblæse. Et kæmpe arbejde og sviner. Hæftemørtel binder på maling.

Derudover kan du pudse helt ned til 1mm lag med hæftemørtel... det ved jeg ikke lige om man kan med alm. mørtel.

Jeg vil stadig bevare den "gamle" look på facaden og pudser kun et tyndt lag på, for at den blir pæn og man kan stadig ane mursten og fuger, men det er plant.

Nu er min facade ikke malet med plast maling, men det kan selvfølgelig ikke undgås revner med tiden hist og her. Men det reparerer man jo bare, ikke noget problem.

Hellere ofre lidt mere på mørtlen, istedet for at sandblæse og pudse op med alm mørtel.

Thomas

hvorfor ikke hellere bruge lidt penge på at få underlaget i orden, med en sandblæsning er du sikkker på det holder, og prisen er ikke særlig høj på det.
man ser jo desværre tit at lds arbejde blir gjort om kort tid efter da man vil spare på det hele.
mit bud er 
sandblæsning
og tyndpuds af sand og murcem.-
billigt og nemt

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen,
@ThomasR - min bekymring er, om malingen bliver siddende.... Har set nogle mildest talt fatale eksempler i mit nærområde, hvor folk har malet, pudset etc. på et for ringe grundlag - hvilket efter et par år har givet revner, afskalninger etc.
Men hæftemørtlen er god - ingen tvivl om det.

Mvh.

Jan R.
Joe, men prøver bare at veje for og imod. Jeg synes at sandblæsning af et helt hus, med afdækning og stillads er et større opgave. Så hellere leve med lidt revner hist og her, med løbende reparationer... Som sagt har min sokkel fået den behandling for 3 år siden. Men måske plastikmaling kan være et problem... Men hvis der i forvejen er revner og maling er skallet af hist og her, og man kan jo selv skrape lidt i overfladen forskellige steder, så vil hæftemørtlen få en bedre vedhæfning i de områder og holde sammen på helheden, hvis du forstår...


Thomas

Tror vi siger Tak til Thomas for hans forklaring om filtning med vidunder middelet Maxit. Ikke fordi Maxit ikke er godt – bare ikke oven på plast maling, for det kan ikke lade sig gøre

Og begynde at sandblæse udhuset når pudsen falder af i store falder, ville være fuldstædig vildt.

Min version vil være: Bank alt pudsen af, og få det pudset op på ny.


Jeg er som George Gearløs finder på nye ideer, kan fixe det meste der er gået i stykker. Især inden for murer murerfaget hvor jeg har arbejdet i mange år har jeg eksperimentet en del for nye og kreative løsninger. Projekter og ideer er der hele tiden en masse af … For tiden er jeg i gang med at lave mine egne opfundene hegns hætter ud af ren cement. Og at murer rund skorsten, lave mine egene mursten ud af granit. Jo,,, kunne blive ved, men det ville du nok synes var kedeligt – hvis da er nogen der når så langt i teksten.
 
Hej
Hvis underlaget sidder fast, kan det sagtens lade sig gøre. Læs anvisningerne på Maxit's hjemmeside.

Thomas

Jeg står lidt i samme situation... Havde forestillet mig at rense "skrabe/banke" den gamle pudt helt af... Derefter få vandet muren godt inden jeg laver et "udkast" med en tynd blanding af beton... forholdet 1 cement og 3 grus... Så trækker jeg bare et godt lag pudt mørtel (strandsand 9%) blandingsforhold 1 cement til 9 sand... ca 12mm og "berabber"(staver man det såd'n?:) med en kalk kost...

Er det helt ved siden af... Det er i et udhus/garage der kun vil være opvarmet når jeg smider en knude i brændeovnen...?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også