Polering af bil og alt det fine

Halløjsa i gruppen

Nu nærmer sig jo den tid hvor man skal kigge det kære dyr nærmere
efter i krogene (hmmm..... bilen/erne ! altså)

Jeg har været så "heldig" at få en ny front på bilen så jeg sparede jo
denne gang at lappe stenslag og alt der der - men resten skal poleres
op - hvad plejer folk at bruge ?

Min æske er hvid - og resten af kadaveret lignede lidt ala en hængt
kat - en omgang med Turtle's lakrens (color back) - i den røde dåse så
søreme ud til at finde den hvide farve og glansen frem igen.
De (obligatoriske) negleridser under dørhåndtagene forsvandt søreme.

Men - lakrens - bør vel efterfølges af et eller andet ?

(Grin bare højlydt - jeg plejer ikke at gå særligt højt op i at pudse
bil - jeg plejer at skifte dem ud i stedet)

Ny front, nyt fodtøj - tænk , det er sågu ved at være tid til syn
(igen)

Venligst
--
[email protected] - www.stevns.net er min kæphest
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan *V*
Der er rigtigt gået forår i dig hva smile pludseligt pudse bil ???

Nå, men det der lakrens skulle jo være ret godt når lakken er slidt og mat.
Det fjerner gammel voks og oilefilm og andre gode sager man kan redde sig.
Efter lakrensen skal du gi den en gang ny voks, også gerne Turtle.
Jeg har jo fået ny øse, og den skulle jo skinne så den så endnu dyrere ud,
så jeg gav den en gang Turlte, dog til metallak, men forskellen er nok ikke
den storeFætter Guf i Bildillen ville også sælge mig en gang lakrens, men
jeg mente ikke det var nødvendigt, så jeg holdt mig til alm. polervoks..(ja
jeg gloede lidt da jeg kom hjem og så at polermidlet var blåt, og nu er min
bil altså rød !! men den var god nok)
Det var noget nemmere at arbejde med en jeg havde forventet, meget let at
polere af igen, og kommer der lidt på plastikken kan det tøres af med en våd
klud.

Jeg kan da kigge forbi med en tår, så kan vi afprøve det på din vogn.

Hygge smile
--
Mvh/
Steffen Olesen
Stevns Dataservice
Tlf +45 56506615
Fax +45 56506638
[email protected]

>Der er rigtigt gået forår i dig hva smile pludseligt pudse bil ???

Ja for katten , når nu jeg slap for at duppe stenslag måtte der jo et
eller andet til for ta få resten af kadaveret til at ligne forenden

>Nå, men det der lakrens skulle jo være ret godt når lakken er slidt og mat.
>Det fjerner gammel voks og oilefilm og andre gode sager man kan redde sig.

Det rensede godtnok godt op i skidtet - jeg troede der skulle en
omlakering til at få bugt med negleridserne - men nej smile

>Jeg kan da kigge forbi med en tår, så kan vi afprøve det på din vogn.

Øhmm - er en tår ikke til indvortes brug
Hejsa,

Nu er det nok ikke aktuelt for dig nu hvor du har en ganske ny bil, men ellers
kan en gang rå linolie udrette mirakler på falmet og mat plastik. Det kan jeg
kun anbefale .. koster næsten ingen ting og bilen ligner en million
efterfølgende.

Mvh,

Jan
Du behøver absolut IKKE først at bruge lakrens og senere en efterpolêring.

Min røde lak var ganske mat, med tendens til hvide 'skyer'.... Lakken er
ikke alu men almindelig 'vanskelig' rød.

Jeg gav den en gang Turtle. Den blev fin med det samme... Desuden fjerner
voksen sågar også 'gammel film', hvad
dette end måtte indebære.... prøv selv et sted på lakken først... Efter 1
mdr. kan du med fordel gi' den igen,
blot for at 'mætte' lakken som måske er udpint... efterhånden blir' det også
nemmere, da lakken er mere jævn.

MVH

Karsten Olesen
Ja! Lakrens efterlader lakken "nøgen" - og skal poleres derefter med enten
voks eller lakforsegler. Virker glimrende. Produktet "Sonax" har vundet
flere tests ef poleringsmidler i tyske bilblade - længst holdbarhed m.m.

M.v.h. Lars

Annonce
Hej

Jeg vil anbefale at man først bruger en lakforsegler og derefter en voks så
holder overfladen i 3-6 måneder.
Skilpaddevoksen er udmærket, jeg bruger den selv og den holder da i ca. 3
måneder før overfladen begynder at blive ru igen.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark http://members.tripod.com/FORD_DK

PS: Jeg var også i Sønderborg den 29/4

Forårsklar - sådan her:

LAKPLEJE udføres altid i 2-3 trin
1. Grov (kan undlades). Slipol, Slipoline, kobberpudsemiddel, lakrens eller lignende. Tjærepletter fra vejarbejde fjernes med diselolie.
2. Fin. Jeg bruger Hempel Custom Marine Polish. Især god til moderne plastiklakker. Renser og konserverer. Andre lignende produkter kan bruges. Beskytter lakken mod vind, vejr, lys og kemiske påvirkninger.
3. Voks uden slibemidler. Enten plastbaseret (polymerere) eller naturvoks. Hempel Hard Wax er ren naturvoks (canaubavoks - palmevoks). Simonitz har også en canaubavoks i programmet. Giver den rigtige, blærede dybglans og har stor holdbarhed. Kan med fordel "trækkes" ud med en roterende maskine efter hærdning, hvis ekstra højglans ønskes. Man kan ikke få tilstrækkelig varme ved håndkraft.

Lakforseglere, der kan gøre det hele i én og samme arbejdsgang, er og bliver kompromisser. De har sjældent den lovede holdbarhed, og de kan ikke altid arbejde sammen med et tidligere påført produkt af andet fabrikat. Lakforsegler kan evt. afløse punkt 2.

TIP: Hvis der sidder hvide voksrester tilbage i vanskeligt tilgængelige kroge (ved håndtag, lister og logoer/bogstaver) kan de fjernes med en blød skobørste (uden sværte). Arbejdsgangen er ca. som når man pudser sko. I øvrigt er de små imprægnerede skumgummipuder, som man køber til netop sko, uovertrufne til at få glans i (ikke altfor anløbne) sorte og farvede plast- og gummidele.

RUDER renses udvendigt med rensemiddel til keramiske kogeplader. Hvis man efterpolerer, bliver ruderne tilmed vandafvisende (i en periode). Indvendig bruges alm. vinduespudsemiddel.

TIP: Vikl en klud omkring spidsen af en malerspartel eller en paletkniv når frontruden eller instrumentpanelet skal rengøres i vinklen mellem rude og instrumentpanel. Det er umuligt at mase en klud eller en finger derned. Kom altid vinduespudsemiddel og vinylrens/pleje på en klud. Det er meget lettere at styre end spray, som altid vil svine de forkerte steder. Et sæt malerpensler i forsk. størrelser er gode til støv og fnulder på vanskelige steder i kabinen (knapperne på radioen, lameller i ventilationskanaler og bag rattet).

INSEKTER og plantesaft kan opblødes ved at lægge klude dyppet i Bio-tex (holdes fugtige) på de aktuelle karosseridele og ruder før bilvask.

FÆLGE kan (måske) renses med alm. malegrundrens. Bør prøves før man tyer til skrappere midler.

HÅNDVASK eller vaskehal. Uanset religion kan man altid med fordel opbløde snavs og urenheder før man foretager den endelige vask. Især insektaflejringer og bremsestøv er vanskelige for vaskehallens maskiner. Giv vognen en tur med haveslangen umiddelbart før afgang til vaskehallen.

RUSTANGREB i stenslag og småridser kan forhales med læbepomade eller vaseline. Det er en god ide at have én ef delene i bilen - især om vinteren (begge dele kan smelte i et sommervarmt handskerum). Behandlingen udsætter bobler indtil en ordentlig reperation kan foretages. Skal fornyes ved hver vask.

God fornøjelse!

Rigtigt godt svar CF.

Jeg tror jeg skal forsøge et enkelt eller 2 af dine råd - kunne jo være jeg kunne lære noget nyt der :P

Vh Hilsen

Michael V Hansen.

Min webshop med bilplejeprodukter

Min blog om bilpleje specielt til gør det selv folk! :)

Jeg kan anbefale 3M Perfect-it Ultrafina og 3M Perfect-it Finishing Glaze til at afslutte med. Brug en polermaskine. Det egner sig ikke til håndpolering. Vi brugte det til vores røde Caravelle, og lakken blev næsten som ny. Vi forhandler det, der hvor jeg arbejder, og der kommer en del sejlerfolk og køber det også.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også