Ny mindre familie DIESEL, hvilken?

Hej med jer.

Jeg har fået min gamle vogn totalskadet. Så pludseligt skal jeg have en ny vogn.
Da jeg kører ret langt er valget mest i retning af en diesel.
Det skal være en mindre familiebil med 5 døre. Der skal være plads til voksne på både for og bagsæde.
Det skal være med aircon eller klima.
De fleste kilometre bliver kørt på motorvejen.
Jeg har ikke brug for en sportsvogn ;-) Men en der kan følge med trafikken og også foretage sikre motorvejsoverhalinger.

Jeg er åben overfor de fleste biler....

Jeg har kigget lidt mod Skoda, og deres 1,4 80 hk, 3 cyl model eller deres 1,9 Diesel. Er der godt eller skidt at sige om disse?? Jeg tror at en Fabia i greenline bliver for højt gearet.. bykørsel i 3. gear og 4. gear på landevejen. 90 km/t som skiftepunkt til5. gear....  alle overhalinger vil derfor hurtigt ende med at der skal geares ned.... Og med trailer kan jeg forestille mig at det bliver med en dårlig slutøkonomi.

Hvad er dine erfaringer og anbefalinger ( positive og negative ) på biler i den mindre mellemklasse (eller hvad det nu må kaldes )

På forhånd tak. 


MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen ;-)

Jeg har også kigget lidt på en Opel Corsa.
Den model der syntes mest atraktiv er her med 5 døre og deres 1,3 Diesel med 90 Hk. Og en 6 trins gearkasse.
Er der nogen der har erfaringer med denne??

MVH Njord

Det kommer jo lidt an på temperament - og pengepung - og holdning til værkstedsregninger.....

Jeg ville kigge lidt nærmere på Peugeot 206 HDI - den står lynende billig, men har selvfølgelig ikke for meget plads bagi.
Kia C'eed glimrer ved sin garanti - og har godt med plads
Skoda Fabia ville nok være mit valg - den vinder i det daglige ved sine solide kvaliteter. Kan godt li' den 3 cylindrede, men den er noget sløv...
Corsa'en har jeg også et godt øje til - meeeen tør ikke stole på lakering/finish (sidste mange årgange ruster i samlinger og ved dørlister)

Der er rimeligt med plads i Citroen C3 - men synes der er for mange forlydender om svingende kvalitet...

Tror ikke du skal være bange for Green-Line modellerne fra Skoda - synes der mangler lidt gear i de alm. modeller ved motorvejskørsel, så vil gerne selv skifte til en sådan.

Jeg er selv lidt på markedet - faldt over en Seat Cordoba 1,4 benzin, 4 år gl., 60 tkm og en prisseddel på 80.000, det kunne måske være et alternativ??? Den 1,4 16v motor går rigtig godt - og langt på literen.

Held og lykke med beslutningen - du har vel lidt travlt....


Mvh.

Jan R.
Hej Njord

Jeg har en Golf 1,9 turbo diesel med 75HK, og den må køre med en trailer på op til 1225Kg, men så er den lidt død i det men har dog prøvet på en tur fra tyskland med koks. Ca. 140 km.
Det er den samme 1,9 der er i skoda, og den er meget drift sikker, billig i reservedele og har en god brændstof økonomi.
Men skulle jeg kører med trailer hver dag så ville jeg nok vælge 1,9 turbo intercooler med 95HK, den kører 1,5 - 2,5 km/l længerer med fuld læs. Og ved normal landevejskørsel kører de ca. lige langt på en liter 16-20Km/l efter kører stil.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej med jer alle.

I de seneste dage er jeg skiftet lidt mere over i retningen af en Opel Corsa!
Og her er der to motor varianter jeg ser lidt på. Den lille 1,3 med 90 HK og 6 gear (fra fiat) eller den store 1,7 med 125 HK og 6 gear.

Opel'erne har gennerelt et langt lavere støjniveau. Og det er jo altid velkomment ;-)
Nogen der kører Opel Corsa ( nye model ) og helst i 6 gear versionen. Jeg hører gerne om erfaringerne....


Jeg har iøvrigt indtrykket af at priserne kan forhandles relativt meget på en Opel... Nogen der har erfaringer på området??



MVH Njord
Tjente en dagsløn ved at ringe til ALD og spørge på en pris hos dem. Men den i hånden var de første 18.000 tjent på en Octavia - og hentede vist ca. 10 k mere ved forhandleren (og det var længe før, de startede alle deres kampagner )

Opel var også godt beskrevet som tilbudsvare hos ALD dengang (2006), så prøv ad ;-)

Ellers kør til en forhandler lidt udenfor dit "område" og skambyd ham (de er meget interesserede, når det er ren handel). Det værste man får er et nej ;-)
Mit forrige nybilskøb blev pludselig en "demo-bil" - som jeg oven i købet kørte gratis i i 6 mdr. (mht. vægtafgift og forsikring), så de er såmænd kreative nok, når det gælder......


Mvh.

Jan R.
Hej med jer

Det er endt med en Opel Corsa Diesel.
Nu venter jeg bare på at få den leveret.....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis