Gennemgående runde sejlpinde - justering

På vores "nye" Maxi 77 sidder der et næsten nyt Elvstrøm storsejl med runde gennemgående sejlpinde.
I agterliget sidder der sådan en plastdims med en skrue i bunden som sejlpinden går ind i.
Jeg syntes at sejlet er meget hult og bemærket at disse skruer er spændt så alle sejlpinde buer lidt. Dvs. at sejlet er hult selvom der ingen vind er??
Nogen der kender dette system - jeg vil selv mene at man kan løsne de skruer lidt så pindene ikke sidder i spænd??
Det er en mastheadrigget så jeg kan ikke, med fast agterstag, krumme masten.
Sejlet er hult selv med slækket kick og løs på skøde??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Grandoldman
Det er jo netop i let luft du har brug for et hult sejl, jo mere vind jo mere fladt skal du trimme dit sejl.
Så i let luft kan det være en fordel at dine sejlpinde hjælper dit sejl med at holde faconen. Hvis der er så lidt luft, at sejlet, efter en vending, buer den forkerte vej, kan man slå en gang med bommen til luv, så skulle den gerne vende sejlpindene den rigtige vej. (ellers sider de for stramt).
I opfriskende vind må de så ikke side strammere end at du kan trimme dit sejl fladt.
Så efter min mening må de gennemgående sejlpinde godt sætte med en lille spænding, men ikke for meget.
Jeg kender ikke systemet du beskriver, men at justere på skruerne lyder rigtigt.
Om styrbord Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Grandoldman

Du må undskylde, hvis jeg er lidt utålmodig. (Det skyldes sikkert jeg har ligget syg hele ugen, uden noget fornuftigt at tage mig til).
Men kan du bruge mit svar til noget eller er det det rene vrøvl.

Venlig hilsen Jesper

Ps. jeg er ret ny i dette forum, og er ikke klar over om man her, som trådstarter, plejer at respondere på svar.

Aller først så havde jeg håbet at jeg ikke var den eneste med elvstrøm pinde..
Når jeg krydsede og pinte den til vinden stod sejlet (pindene) i et "S'' dvs.. ved masten buede de mod luv og så S'ede de og stod så rigtigt i agter.
Jeg har løsnet dem alle så pinden nu kan bevæge sig en My... Men arbejde, kraftig blæst og regn har fået skylden for at vi ikke har været ude at sejle endnu.
Faktisk syntes jeg det er et lidt underligt system. Vi skal jo have sejlet ned hvis de skal strammes eller løsnes.
Så med løst skøde og kick vil jeg godt have det lukker luft ud og så burde jeg kunne lukke det med kicken (der er en kickrod på) og skødet.
Før jeg løsnede pindene, var sejlet meget hult også selvom jeg hev så meget i bomudhal at der var en lang vandret fold neders i sejlet.
Jeg burde også kunne strammme forliget så dybden bliver flyttet bagud.. men det kunne jeg ikke med de stramme sejlpinde..
Jeg skal nok skrive når jeg får testet om det virker at løsne dem.

Jeg vil prøve at huske at tage et billede af en af dem i morgen.

Svendborg

Hej Grandoldman

Tak for den hurtige respons.
Det lyder som om dine sejlpinde har siddet for stramt.
Systemet med stilleskruer lyder godt, de både jeg sejler i med gennemgående sejlpinde har et  velcro system indvendigt i lommerne som er noget bøvlet at justere.
Jeg bruger ikke sejlpindene som et aktivt trim, men sætter dem bare i starten af sæsonen, men det kunne da være sjovt at høre, om der er nogen der bruger det mere aktivt.

Venlig hilsen Jesper

Så fik jeg taget et billede.
der er flere billeder her

Svendborg

Så lykkedes det at få sejlet mens det var godt vejr og Ann havde fri. Vejret har eller ikke været med os når har haft fri i weekenden.
Fra Vindeby ved Svendborg og til Avanakø i weekenden. Meget let vind på vej ud og 6 til 10 m/sek. hjem.
Begge veje var vinden hovedsaglig foran for tværs med nogle enkelte kryds.
Toppen af storsejlet var fladt og der vil jeg stramme sejlpindene igen. Men 1/3 oppe var sejlet stadig meget hult, og fra 1/3 til 2/3 op var det næsten umuligt at få forliget til ikke at "dø i vinden" og kun få vind fra lu side hvis man kan sige sådan. Det var fladt og ingen træk der og man kunne se at vinde ingen effekt havde der.

Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis