Rengøring af etanittag

Er der nogen der har et godt råd til hvordan man renser/rengører et etanittag? Har prøvet at feje, men uden videre held. Håber der er et kvikt hoved, der ved hvordan den skal kringles...

Hold jer muntre

Bookman
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et godt råd er at lade være. Find istedet et firma som kan give et godt tilbud på afrensning + maling af taget. Jeg kender et par stykker der har fået renset + malet taget på et standart 130 m2 parcelhus og prisen var kun 14.000,-

Det er ikke ufarligt at bevæge sig rundt på et tag - specielt ikke efter flere dage på et tag med en børste.

Der er strenge krav til hvordan afrensning af asbest tag må gøres. Så hvis dit tag er et sådan så spørg din komune, hvad du må bruge af værktøj.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
når du har fundet et firma skal du vide at der er forskellige "typer" der driver disse firmaer ikke alle er lige seriøse - så spørg blandt venner naboer osv. om de har erfaringer eller kende nogen der har !!

Hvis du har et hus med lav rejsning så regn med grundareal + 25 procent så har du tag arealet og det koster 65-70 kr / kvm at få renset taget og få det malet med 5 års garanti og denne pris er incl moms.
Ikke alle vil anbefale at få renset eternit skiffer mens andre har gode erfaringer, det afhænger bla af lægge metode men alm bølge eternit kan normalt renses og males med godt resultat.

Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mit råd vil være: Gør det ej, eller gør det blidt. Vores hus er et af 5 ens huse, alle fra 1969. Alle monteret med B5 Eternit. Da vi overtog vores hus for 12 år siden, havde den tidligere ejer netop "renoveret" taget. Dvs. det var blevet ranset/højtryksspulet og børstet grundigt. Herefter var taget malet og fremstod næsten som nyt. For 14 dage siden blev jeg færdig med at skifte HELE taget på grund af store utætheder, revner og mørnede tagplader. Rygningspladerne kunne ikke en gang tages af uden at de smuldrede. Det skal siges at de 4 andre huse efter grundig inspektion IKKE har nogen problemer og ser ud til at kunne holde mange år endnu.
Rensningen blev for øvrigt foretaget at et professionelt firma, som gav garanti mv.
Nøjs derfor med at feje dit tag ganske let.

Med venlig hilsen
Bjarne
Tak til Danorum for det gode råd.

Jeg har for nyligt børstet mit eternit tag fra 1971 for mos mm. med en almindelig fejekost, og har gået (på taget *S*) og overvejet om det skulle "renoveres" af et professionelt tagrenserfirma. Jeg har hørt fra andre sider at det ikke forlænger levetiden af et eternit-tag, men at det ligefrem skulle reducere den, ja, det er en ny oplysning for mig.

Med venlig hilsen
Jesper

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af JesperBagger (den 13-09-2001).]

Peter
Jeg har netop fået renoveret mit eternit-tag (af et autoriseret firma), og det med et rigtig godt resultat! Vær dog opmærksom på de ting der måtte være opmagasineret på loftet... Det tryk der bliver renset med gør at der trænger vand ind mellem pladerne - og resulterede i at en del ting blev MEGET snavsede!
Jeg vil anbefale at dække alle ting til med en presenning eller lignende...!

På forhånd tak til alle jer byggekloge autodidakte og profies, for en kongeside med megen aktivitet og kort responstid.

Mvh. Peter Fænk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også