Hvidtning af mørke/gulige trælofter

Hey!

Vil gerne hvidte mine træpaneler i loftet i min stue. De er brune og lidt gullinge. Der er noget der skiller lidt ud; sådanne små masser af harpiks tror j...

Vil gerne hvidte og gør dem flottest nemmest:) Træstrukturen skal stadig kunne ses. Har hørt forskellige farvehandlere:

1. J. Beckmann
Man kan ikke lukke af for harpiksen overhovedet. Alle der påstår det lyver, selvom der bruges grunder og andet... derfor anbefales det at farve dem HELT hvide (ugennemsigtige) med en dyr Sixma malling. 

2. Silvan
En grunder m. hvidpigment + Trip Trap hvidtet maling

3. Bauhaus
Kan give det en omgang Shellak Knastelak der vil lukke af for alt, herunder også harpiks. Derefter Trip Trap hvid...

Hvad siger i?

kh. hilsen Mr. GDS 0
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammelt er loftet (er hapiksen tørret helt ud)?
Hvis det er et gammelt loft ville jeg bare give det en gang Trip-Trap panelhvid efter det lige er blevet renset af. Hvis der er enkelte steder du vil forhindre hapike i at trænge igennem så kan du bruge Shellak som bauhaus siger (Husk det skal være den blegede og ikke den brune), men der skal 2 lag til så det vil nok være håbløst at give hele loftet. Jeg ville dog ikke bruge tid på den, farveudtrædninger i træmønstret synes jeg er ganske OK når de bare ikke er for voldsomme.
hey! Harspiksen er blødt... ikke hårdt

kh. hilsen Mr. GDS 0
Jeg ville nu nok starte med lidt træ rens, og se hvad farve der gemmer sig inden under snavset. Det er også en del hurtigere end at skulle male det hele. I de fleste tilfælde er der jo tale om lyst træ der "bare" er blevet lidt mærkt pga. støv, skidt, røg osv. Hvis du så stadig efter afrensning ikke kan lide farven, så kan du begynde at male med det ene eller det andet (jeg kan bedst lide at bruge bejdse til naturtræ), og samtidigt vide at du gør det på en ren og flot overflade som der dermed ikke er med til at ødelægge resultatet.
Iøvrigt sagde en af ekspidenterne, at man ikke bør vaske med rens/sæbe, da dette åbner træet. der for er vand bedre.

kh. hilsen Mr. GDS 0
Skrevet af mrGDS0 den 06-08-2008 19:28
Iøvrigt sagde en af ekspidenterne, at man ikke bør vaske med rens/sæbe, da dette åbner træet. der for er vand bedre.

Hejsa

jeg vaskede mine lofter med varmt vand, tilsat lidt salmiakspiritus. Det tager rigtigt meget af den snavs, der nu engang er på gamle trælofter. Desuden har det også en affedtende virking, således at du kan få malingen til at hæfte.

Derefter malede jeg 3 gange med noget der svarer til trip traps panelhvid, så havde det rettere lyse farve for mig.

mvh
Jørgen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også