Porøs murstensfuge i gammelt hus

Har med stor fordel læst en del i dette forum gennem tiden, og nu er det blevet tid til at jeg selv bidrager med et spørgsmål.

Jeg er netop gået i gang med renovering af stue-etagen i mit gamle hus (oprindeligt fra 1877) med henblik på at få etableret naturgas og vandbåret gulvvarme (se evt. billeder i galleriet).

Er ved at fjerne gipspladerne i stuen, som er skruet direkte i den bagvedliggende murstensmur. Muren er grim med puds som er repareret hist og her. Der er meget løstsiddende puds, men også totalt porøse fuger mellem murstenene.
Således kan jeg så let som ingenting fjerne fugen i hele stenens dybde.

Dette vil jeg naturligvis have ordnet på forsvarlig vis.
Jeg mener sagtens at kunne udføre det selv, men vil gerne have lidt tips til fremgangsmåden, når hele fugen nu tilsyneladende skal skiftes.
Er det noget med at tage små portioner af gangen, så man ikke fjerner fugen under en hel sten på én gang?

Der er som sagt tale om et gammelt hus fra 1877, så jeg antager at den eksisterende fuge er uden cement, og at jeg derfor skal bruge en tilsvarende til reparationen.
Muren er det indvendige af en dobbeltmur. Bjælkerem ligger øverst på muren.
Der er kampestenssokkel.

Farveforskelle i fugen er ligegyldige, da muren enten bliver pudset eller vandskuret og malet efterfølgende.

M.v.h.
Morten
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også