Murstensoverlægger

Hej,

Skal have lavet en døråbning i min væg (se billede) og skal have lagt en 5 stens overlægger op, men kan jeg blot regne med at de 5 overliggende skifter bliver liggende mens jeg indsætter bjælken eller skal der noget støtte til (og hvis, hvordan)?

Mvh
Ole


Ole
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg har lige fået lagt en overligger ind for en måneds tid siden , og der krattede murern de mursten ud hvor overliggeren skulle ligge , kom mørtel i og overliggeren og det var det, ingen støtte eller andet halløj. ventede nogle dage og skar så ned på hver side af vindues hullet med vinkelsliber, ingen problem.
Håber at det er en hjælp

Mvh
Dennis
nu er det ikke til at se på billedet hvad last der er på væggen, men et ståltegl i sig selv kan ikke klare noget belastning. Man murer i beton (c 100/400) (evt kc 20/80/500) i 3 skifter over for at lave en teglbjælke som så er bærende.
Har godt læst om flere herinde som selv leger med at lave døråbninger og det kan man sagtens i normale huse, men i bærende vægge skal belastningen på muren tilsvarende understøttes opad inden man åbner op ellers risikerer man sætninger.
Laver en del åbninger på arbejdet og der er en grund til det er dyrt i etageejendomme. Det kan tage flere dage alt efter hvilken metode der bruge


Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Hej alle, og tak for jeres svar.

Glemte selvfølgelig at skrive, at væggen slutter lige over træloftet og ikke er bærende, så det gør vel at jeg kan skifte uden støtte?

Mvh
Ole


Ole
i princippet nej men i praksis er der ingen problemer i det

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis