Krydsning - korrespondance

Jeg ønsker at skifte mine kontakter (3 stk) til loftsbelysningen ud med en friskere model (LK NES)end de originale fra 1968 der sidder der nu. Efter en tur i byggemarkedet fik jeg afklaret at jeg skulle bruge 2 korrespondance og en krydsnings kontakt. 
 
Jeg fik skiftet de 2 korrespondance uden problemer og det hele virkede på kryds og tværs bagefter. Men krydsningskontakten giver problemer. Der var fire ledninger i den gamle kontakt. Et sæt blå (med sort) og et sæt gule (med sort) der sad på kryds. Men i den nye kontakt er der 6 huller i toppen og bunden af kontakten hvori der allerede sidder 2 hvide ledninger på kryds fra hul 2 på toppen til hul 5 i bunden og fra hul 5 i toppen til hul 2 i bunden. Så nu er der ihvertfald 4 muligheder til 2 ledninger, hvis man kan gå ud fra at der ikke skal en ledning mere i de huller hvor de hvide fra kontakten allerede sidder. 
 
Vejledningen i pakken kommer slet ikke ind på hvordan en krydsningskontakt skal forbindes. Bag på kontakten selv er der en mini tegning som give nul mening for mig. Jeg prøvede den for mig mest oplagte kombination, hul 1 og 6 i både bunden med blå og gul på kryds, men det virker ikke. Nu er jeg ikke meget for at lege videre da det bare ender med et rap over fingrene eller det der er værre. Er det her i virkeligheden nemt og kan nogen forklare mig hvor mine gule og blå ledninger skal hen ? 
Jeg ønsker at skifte mine kontakter (3 stk) til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Buch,

bingo, så var den der. Mange tak for hjælpen. Undrer mig nu bare over at jeg med alle de forskellige kombinationer aldrig fik kortsluttet noget, men det var måske bare begynder held. Det derfor jeg ellers aldrig bryder mig om at lave noget med EL selv, medmindre det er helt banalt hvad jeg troede det her var. Det er kanon at det virker, men jeg må indrømme at jeg stadig ikke helt forstår hvorfor.

Skrevet af aju den 03-08-2008 16:23

Hej Buch,

bingo, så var den der. Mange tak for hjælpen. Undrer mig nu bare over at jeg med alle de forskellige kombinationer aldrig fik kortsluttet noget, men det var måske bare begynder held. Det derfor jeg ellers aldrig bryder mig om at lave noget med EL selv, medmindre det er helt banalt hvad jeg troede det her var. Det er kanon at det virker, men jeg må indrømme at jeg stadig ikke helt forstår hvorfor.


Det var godt, og selv tak.
I en krydsningsafbryder kan man ikke komme til at kortslutte noget - det er kun et spørgsmål om det virker eller ej. Eller havde jeg ikke foreslået dig at prøve selv.

Du skal såmænd ikke være ked af at du ikke helt forstår hvorfor det virker. Men vi kan jo starte lidt fjernundervisning  :o)


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hold da helt op!!
Jeg vil godt give Buch ros, det er så fedt når man læser et så professionelt svar!!

Hilsen Nosi
Har netop læst denne tråd igennem og skal have lidt hjælp her også. Er ikke klar over om bruger er til stede mere?

Jeg har en tre med to kontakter, en i hver ende. Den ene ende har jeg sat en FUGA dæmper i (MEK-D 300CR) - det spillede ikke med den anden afbryder. Så købte jeg på opfordring en krydsningsafbryder til den anden ende, hvori der sad en alm. kontakt/afbryder. Men hvordan de fire ledninger (2 brune og 2 blå) skal kombineres i denne afbryder kan jeg simpelthen ikke lure. Har forsøgt alverdens kombinationer.

Håber på hjælp fra jer

Venligst
Byron
MEK-D 300CR kan ikke anvendes i forbindelse med korrespondance tænding.
Opret evt. en ny tråd under belysning, og forklar hvad det er du ønsker.
tjek

Venligst
Byron
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis