Bremseskiver på Peugeot 306

Hej,
Jeg har nu 2 gange fået skiftet bremseskiver foran på min Peugeot 306 GTI
pga. de er blevet skæve. Første gang var efter ca. 25000 km og så igen ved
30000 km og nu er den ved at være gal igen ved 45000 km (Det ser ud til at
et sæt nye skiver høre med til et normalt serviceeftersyn..). Peugeot her
betalt indtil nu for skiverne, men det er nu noget "trælst" at de ikke kan
holde. Jeg har hele vinteren kørt på stålfælge, men det skulle vel ikke give
problemer ?
Er der andre der har lignende historier eller er jeg (som Peugeot påstår)
den eneste som har set det problem ?

mvh.
Leif

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Der er flere der har problemer med bremserne på 306'eren.
Løsningen for nogle er Alu'er da de giver mere køling.....!!

Jeg har selv en 406'er og har kørt 95.000 og skiverne er stadig ok.

-Dan
Hej Leif,

Nej, du er ikke den eneste ! Har haft samme problem på min Peugeot 106 XS
(men var mindre heldig end dig, måtte selv betale). Fik mine skiftet ved
40000 km.

Mvh.
Thomas

Min 306 har kørt 95000 på samme klodser og skiver og de er stadig ok!!

mvh

Michael Callesen

Jeg kender en som købte en brugt bil ved en Pegeout forhandler som sled det ene
bagdæk op på ingen tid. Det viste sig at bagakslen var skæv. (Man kunne se det
med det blotte øje) Forhandleren påstod at det kunne i hvertfal ikke passe, for
han havde ALDRIG før set en skæv bagaksel. Bilen havde haft en skade på den ene
side. Bagakslen var bare ikke blevet rettet/skiftet.

/Jens
Annonce
Hej

Skæve bremseskiver skyldes for meget varme, så hvis du ikke kører råddent og
bremser ned fra 250 til 0 Km/t med 5 passagerer så "burde" skiverne nu ikke
kunne blive skæve.
At det så sker ved mange bilmærker at skiverne bliver skæve alligevel
skyldes at fabrikken sparer så meget som muligt hvor de kan komme efter det.
Derfor er skiverne nogle gange underdimensioneret til bilen og bliver nemt
skæve. Jeg kan råde dig til at få Peugeot til at betale så længe som de vil
og derefter bør du købe de skiver som f.eks. Biltema sælger, jeg tænker her
på de skiver med riller i siden og som koster ca. det dobbelte af normalt.
De fungerer bare kanon godt og kan holde til varmen.
De originale skiver som du får på hver gang er sikkert bare alm. skøjtejern
som er fuld af spændinger.

--
Tom

Dette er et kendt problem på pug306/106 bremserne er underdimensionerede
(svært ord)

Jeg ved hvad jeg taler om jeg har selv kørt 306 2.0st godtnok en 4dørs , men
efter lidt ombygning havde den 152HK og var egentlig kvik nok, jeg kører
ikke råddent men meget hurtig motorvejskørsel og til tider lidt aggresivt
på de små veje.

Dette resulterede i at jeg måtte have skiftet mine første skiver efter 12000
km da de var vind og skæve, peugeot monterede nogle nye skiver/klodser på og
jeg kørte på ferie, efter en katastrofeopbremsning i tyskland var bilen klar
til endnu et sæt nye skiver og klodser. Men her mistede jeg tålmodigheden og
forlangte at få et sæt groove /krydsborede skiver på bilen med klodser der
kunne holde. Dette afslog peugeot da deres org.dele ikke fejlede noget, jeg
måtte selv betale men de monterede.

Efter dette var bilen forvandlet, for s...n den kunne bremse, men i takt med
at jeg brugte dem lidt hårdere ved frisk kørsel blev disse skiftet efter
16000km. Kvaliteten på dette sæt var ellers iorden men problemet er at der
ikke er tilstrækkelig køling til bremserne på en 306 samt at diametern er
for lille. (ifølge en lokal rallykører) det eneste og ulovlige der er at
gøre er at smide de ca.12000kr til et nyt kalibersæt der muligør større
skiver. (ps. bilen skal så mindst køre med 16" hjul)

Jeg har nu løst problemet ved at sælge bilen, hvis du vil vide mere så gå
ind på www.hi-speed.dk og ind under forum.. stil så det samme spørgsmål

Morten

(Nu en lykkelig mercedes ejere, + gsx-r600 ´98 men det er en helt anden
NG:-)

Møjn Leif,

Jeg har haft næsten samme problem med min 306 GTI. Mine skiver var efter 20.000 km. begyndt at slæbe, hvorefter jeg henvendte mig til forhandleren og samtidigt ved 1. service eftersyn, fandt forhandleren ud af, at de var rustne, hvilket også havde gjort dem rillede. Min håndbremse havde siddet fast på bagskiverne, hvilket jeg også kommenterede. Jeg fik den besked af Peugeot, at de ville skifte bagskiverne under garanti, medens forskiverne var slidtage! Jeg kunne ikke forstå forskellen i denne problemstilling, hvorefter jeg truede forhandleren med en tur i byretten, hvis vi ikke kunne blive enige om min påstand (garanti). Forhandleren gav efter et brev og et par telefonsamtaler efter, og betalte min regning. Jeg har nu igen problemer med mine skiver, men jeg har jo også kørt ca. 10.000 på det nye sæt.

Du er hermed ikke den eneste med "skive" problemer på din 306 GTI´er.

Jeg kører ikke råddent, men dog med god hastighed, så snart jeg er ude af bymiljøet.

Møjn

------------------
Jensen Danmark

Jensen Danmark
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis