Ingen kædeolie

Hej alle.

Jeg har en partner 371 motorsav. Den giver ingen kædeolie . Heller ikke når jeg prøver at starte saven uden sværd og kæde. Jeg har chekket slanger og olieindtag fra oliebeholdere. Der er gennemgang og ingen forstoppelser. Alt er rengjort.

Jeg kan forstå, ved at læse på forumet, at der findes en oliepumpe som kan være gået i stykker. Er der nogen der kender denne sav og kan fortælle hvordan man chekker oliepumpen. Jeg fornemmer at den sidder bag kædehjulet, men vil høre om der er nogen der kan berette hvordan man kommer til det. Der findes ingen tegninger i instruksbogen.

Hvordan fungere pumpen, suger den fra tanken, eller laver den tryk i tanken ?

PFT
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej PFT.

Din olie pumpe suger olien fra tanken, og grunden til at den ikke giver olie kan skyldes at noget gammel olie har fortykket sig og sidder og lukker pumpen. Du tømmer tanken for olie og fylder den op med terpentin, lader den stå en 5 minutter og starter så motoren ( uden sværd på ) så skulle du få renset pumpen.
Tøm tanken igen og på med noget kædesavs olie, så skulle den virke igen,
Problemet kan opstå hvis du lader saven stå i længere tid uden at bruge den, så husk altid at tømme den for olie og benzin når du stiller den væk i en længere periode.

V.h.  Håndværkeren

Rune: Det er en hækklipper du har fundet en reservedelstegning på.

Netnisse: Jeg har vedhæftet en reservedelstegning af din sav.
Når du har jenset det hele igennem og kontrolleret at der er gennemgang så skal du koncentrere dig om pumpen og det geardrev som driver den
På tegningen side 2 er der en tegning af oliepumpen i en boks til venstre.
Geardrevet (nr. 59 (Gear - Worm Spring)) er mere sårbart en selve pumpen så der er større sandsynlighed for at der er den der er problemet end at det er selve pumpen.

Inden du begynder at pille ved selve pumpen skal du dog være helt sikker på at problemet ikke skyldes skidt.


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

hej saveniels.

den blev en stihl ms 192 c. standard.

en let sag på ca 3.3 kg. med tomme tanke og uden skære udstyr.!

af den samme model er der 2 versioner
den ene er tophandle (topkapper) og den anden "standard"modellen

den er jeg glad for.

den levers med 35 cm sværd.
og den kan "tage" cave sværd
og de andre sværd som den kan trække max 40 cm.!

den er tilkøret med første tankful.

og den skal skrælle toppen (knoller)af hækken i sist i august.!
som hækkeklipper ikke kan æde.!

den er købt den fredag den 1 august.?

Annonce
Hej Alle.

Undskyld det "endog" meget sene svar. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at svare før nu. I skal alle have mange tak for forslagene.

Jeg vil straks prøve at rense olie systemet. Men jeg tror nu det er pumpen, for den manglende olie, kom i en periode, hvor jeg savede meget.

Tak for tegningerne, de bliver til stor hjælp.
Jeg kan allerede nu se, at det bliver en større opgave. For plade 15 på tegning 2, kan ikke umiddelbart komme ud. For at dette kan lade sig gøre, skal koblings anordningen (hjulet), af. Og det kan jeg ikke sådan lige se hvordan det skal komme. Men jeg må studere det nærmere.

Igen mange tak for hjælpen.
Hej Netnisse

For at tage koblingen af skal du blokere stemplet så motoren ikke drejer med rundt når du skruer koblingen af. Det gør du ved at skrue tændrøret af, putte noget flettet nylon snor ala startsnoren ned oven på stemplet og der efter forsigtigt dreje motoren indtil stemplet bliver blokeret mellem cylindertop og snor.

Derefter kan koblingen skrues af. Den skal skrues af samme vej som den drejer når motoren kører (linksgevind), på mange save er der faktisk en pil og teksten OFF på koblingen.

Man kan købe flere forskellige udgaver af stempelstop men metoden med snoren er god. I en snæver vending i skoven kan man bruge startsnoren det er bare lidt besværigt med fjederen som konstant modarbejder projektet. 

Spørg endelig igen hvis du savner oplysninger.


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis