Efterisolering/renovering skråvæg

Hej

Jeg er ved at bygge min første sal om, som er inddraget til beboelse. Jeg har fjernet alle vægge og fjernet den gamle pladebeklædning på de skråvægge.

Planen er at opbygge nye skillevægge og opsætte nye plader på spærrene.

Spærrene sidder med en cc afstand på 95 cm og har størrelsen 120x120 mm. Fra bagkanten af spærrene til taget er der ca. 100 mm.

Taget er vist nok fra 1991, kender ikke alder på den nuværende isolering. Den nuværende isolering er ca. 100 mm tyk.

Jeg har følgende spørgsmål:

1. Vil det være en fordel at udskifte den eksisterende isolering? Og i givet fald med, hvilken tykkelse, samt hvor mange lag.

2. Hvis jeg skifter isolering, hvor tæt må den ligge på tagpladerne?

3. Hvor skal dampspærren side? Mener den skal sidde på indersiden af spærrene, så konstruktionen set udefra bliver således: Tagplader - isolering - dampspærre - vægbeklædning (gipsplader). Er det korrekt?

4. Der bliver et skunkrum på 1 m højde på det lodrette led, hvor tyk skal isolering være i denne, og skal der egentlig være en skunklem? Der kommer til at løbe el og vvs installationer i denne.

5. Hvorledes sættes isoleringen bedst fast, specielt med tanke på at fastholde en eventuel luftlomme mellem tagpladerne og isoleringen.

Jeg takker på forhånd

Carsten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis isoleringen ikke er dårlig, skal du lade den ligge. Jeg mener næsten med 100% sikkerhed at der skal være 70 m fra isolering ud til undertag/tag. Derfor er den afstand du har nu ganske fin.

Var jeg dig, ville jeg tilstræbe at ligge yderligere 150 mm isloering i, så du når op på 250 mm i alt. Det gør du ved at sætte noget ekstra træ på dine eksisterende spær. Der er hundrede måder at gøre det på med beslag etc. - snak med det lokale byggemarked. Husk at start i hvert hjørne af 1 sal og sæt en snor imellem. Så kan du løbende justere træet ind , når du sætter det på spærene - så får du ingen problemer, når du skal sætte gips op. Husk når du ligger isolering ind at sætte det med forskudte samlinger af det eksisterende, så du undgår kuldebroer. Afslut med dampspærren. Herefter sætter du høvlede forskallingsbrædder op(22x100) imellem spærene. Vælg gipsplader med 90 cm i bredden - de er ikke så tunge.
Gipspladerne skrues fast i forskallingen. Husk nu at fjern spartelkanten på pladen, hvor den rammer gulvet eller kip eller overgang fra skunk til skråvæg før du sætter dem op - får du en maler ud for at spartle og du har glemt det, hiver han hovedet af dig Husk derfor også at tage højde for at de plader lige bliver 5 cm smallere, når du sætter forskallingen op.

Jeg havde valgt at isolere helt ud og ned til gulvet, på den måde kan du undgå at isolere "skunkskelletet. Hvis der dog skal hæge radiatorer på skunkvæggen, bør du isolere dem med ca 100 mm, så varmen ikke trænger ud i skunken og varmer den op i stedet for rummet.

Du skal have en skunklem i hvert rum.

Til dit sidste spørgsmål. Behold den eksisterende isolering. Den nye du ligger i, vælger nogle at binde op (tyk ståltråd), så det ikke falder ned. For mit eget vedkommende, havde jeg gang i dampspærren samtidig, så når der blev lagt isolering i, blev dampspærren sat op samtidig. Det gjorde det lidt nemmere. Samtidig, hvis du bruger 150 mm, bliver det garanteret endnu nemmere - jeg fedtede med 100+100+50 mm, det var straks sværere

Et godt råd til sidst. Det tager tid, men giv dig tid. Der er ikke noget værre end at kigge på noget juks, fordi det skulle gå stærkt. Det er en stor opgave, men kan blive rigtigt godt, hvis man bare er lidt tålmodig.

Herunder vedhæftet et billede af hvad jeg mener vedrørende opbygningen med dampspærre og forskalling. Billede nr 2 er inde fra et af værelserne efter det hele er færdig.

Hej

Tak for det meget udførlige svar. Jeg har dog lige et par tillægsspørgsmål til det du skriver.

1. Med hvilken afstand vil du opsætte forskallingsbrædderne?
2. Hvilket træ og størrelse har du sat på dine spær, og hvordan satte du det fast?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også