ventilator til en plastbold kanon

Jeg står og skal lave en en plastbold kanon, og søger hjælp til ventilatorens størelse.

Den fungere ved at den står på en kasse hvor der en ventilator i. på kassen er der monteret en flexslange caØ160 der puster luften videre til "kanon røret" der går ned i CaØ80 hvor stor (kraftig) skal blæseren være ?

Den skal skyde med lette plast bolde ca 6-8m der kan vælte nogle dåser
Jeg har tjek på alt undtagen hvilken slags og størelse blæser blæser

Er der nogen der kan hjælpe med dette vil jeg blive meget glad

Mvh
Åberg


åberg
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg ikke du kan klare med en ventilator af den almindelige type. Det er muligt at du kan bruge en løvsuger/blæser ellers skal du have fat i sådan en luftpumpe som der bruges til at pumpe de store hoppeborge op med. Det bedste ville være komprimeret luft med et tryk på mindst 25 atmosfærer, og det kræver altså en temlig stor kompressor for at nå det tryk.

V.h. Håndværkeren

Hvis nu røret og boldene passer rigtig godt sammen ( ikke mere end 1-2 mm at give af) kunne du lave en vacuum-bazooka.

Det er altså noget der virker!! Du tager en gammel kompressor fra en fryser eller et køleskab. Derefter forbinder du sugesiden til "løbet" på kanonen. Når du så går i gang med at suge, kommer du bolden i og sætter en lufttæt plade for enden af løbet derefter en plade for mundingen. Når der så er gået lidt tid, alt efter tætheden af kanonen, trækker du den bageste plade af og kuglen kommer susende ud af mundingen.

Jeg har været med til at lave et par stykker der var ret heftige:-)
http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=3

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Hej Åberg

Mit bud er at du skal få fat i en gammel støvsuger af den type hvor slangen kan flyttes til udblæsningen. Har selv en gl. støvsuger af mærket Elektrolux og bruger dens udblæsning når jeg "støver af" i værkstedet.

Mvh. KRM

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis