Ståldims til at fastgøre stolper til et plankeværk - erfaringer?

Jeg skal til at sætte et plankeværk op i min kolonihave - det skal være 1,7 m højt og 4 m langt.

Plankeværket skal fastgøres med vinkelbeslag til husmuren på den ene side - "beklædningen" skal være trykimprægnerede brædder eller vandfaste profilplader - jeg regner med at bruge 10 x 10 cm trykimprægnerede stolper og et spænd på 1 meter mellem stolperne ... 

... og jeg har fundet disse tegninger og vejledninger på et svensk web-site:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=12046

Her er vist en "ett engelskt stålfundament som slås ner i marken" - hvad hedder denne stål-dims på dansk og hvor kan den købes ... og (gys!) hvor DYR er den???

Hvad skal den slås ned i jorden med - jeg har kun en almindelig mukkert og almindelige 50+ damemuskler på overarmene ... er det nok til at få dimserne hamret ordentligt ned i jorden?

Kort og godt: er der nogen herinde, der kan hjælpe mig med lidt know how om en god og overkommelig måde at få stolperne sat ned i jorden på - enten med den viste ståldims eller på anden vis? 
  
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ståldimsen har jeg set i jemogfix for nylig, pris så jeg ikke.

Min bekymring vil være, at den dels ikke kommer langt nok ned og dels ikke har "hold" nok på stolpen, idet den kun har fat i ca. 10 cm (det skal være paskram, for at det kan holde - og træet må ikke give sig (hvad det jo gør)).

En nabo har monteret sit rionet-hegn på 10x10 stolper, som er fastgjort med skruer på stolpefødder - og trods den relativt lille vindpåvirkning af sådan et hegn, står det nu vind og skævt .

Ville foretrække at købe 270 cm stolper, låne et pælebor - og så er det nemt klaret af sætte de par stolper (du kan også relativt nemt grave hullerne med en spade). De skal i hvert fald 80 cm ned!


Mvh.

Jan R.
Ja, de små "stolpestål"/"stolpespyd" eller hvad det nu er de hedder, de er såmend gode nok, men de skal stå MEGET tæt for at det giver noget, eller du skal have fat i en MEGET lang model ELLER du skal have en rigtig hård lerjord for at de holder.
Hvis du læser vejledningen igennem, så beskrives det også bare som EN af op til flere muligheder for at sætte dit hegn fast. Med ca. 1 meter til mellem mellem dine pæle, så skal du "bare" grave dine stolper ned. Giv evt. bunden lidt tjære og så sæt den godt fast i en omgang grus. Husk at sætte vatterpasset på, ellers bliver dit hegn bare skævt. Brug evt. gerne murersnor, så du både rammer højde og skellinie korrekt også.
I en meget fast jord skal du nok regne med at du skal min. 30 cm ned med din stolpe, i meget løs jord endnu længere ned. Jeg har en gl. muldjord der har stået i nogle år i mit skel og nok er en kende hård nu, og jeg har lige udskiftet en stolpe (pga. råd), den kom ca. 40 cm ned, og efter lidt grus, lidt stampning og lidt vand, så kan jeg efter et par dage slet ikke rokke på stolpen. I en løs sandjord eller på klippegrund er det muligt at du bliver nødt til at støbe stolpen på plads. Så blander du "bare" lidt cement og vand i gruset når du sætter stolpen på plads. Men så bliver den også tæt på umulig at fjerne igen. Tidl. ejer af mit hus har flere steder lagt ca. 60-75kg havefliser rundt om stolperne og så støbt hele lortet sammen så en stolpe med "fundament" vejer næsten 200 kg. DET var altså overkill til et parcelhus !
Jeg har støbt nogle stolper ned på følgende måde.

I tæppeland har de nogle rør af kraftig pvc som de ruller tæpper på. De saves af i passende længde med en fuksvans.
Borer hul med et pælebor til disse rød. Støber nogle fladjern der er slisset op i den ene ende. (Købes billigst i jem og fix).
Det er nemt at håndtere.
Læs disse rør Sorry.

Kære Jan R., Twist og Raftek

1000 tak for jeres gode og konstruktive råd og vejledninger!

Jeg har nu besluttet at skrotte min første ide med ståldimserne - og er allerede i fuld gang med jordbor, spade og grus. Og ideen med at støbe i gamle gulvtæppe-pvc-rør kan jeg bruge, når jeg til næste år skal have bygget et bette redskabsskur.

Endnu engang: tak til jer tre for jeres hjælp - og tak til lav-det-selv.dk, der gør det muligt.

Hanneli

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis