Flydende gødning

Hej

Er der nogen der ved, hvordan man laver flydende gødning af NPK
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Ja, men det er nu ikke så let endda. De almindelige faste NPK gødninger indeholder nemlig uopløselige bære- og bindestoffer, så du i stedet for at få flydende gødnng ud af dem, får noget mudret noget.
De rigtige flydende gødninger laves kun i nogle enkelte tilfælde af nogen af de samme produkter der benyttes til at lave faste gødninger med. Men i de fleste tilfælde er det helt andre opløselige produkter der anvendes.

Hvis du vil have NPK i flydende form må du vist købe den flydende!

Hvis du kan nøjes med flydende N-gødning kan du købe Svovlsur Ammoniak (Havecentre), denne kan opløses (ca. 39%) i varmt vand. - så har du en N-gødning med ca 8% N.

fortsat god dag.

 


Ole Falkenberg
Der bliver spurgt, hvordan man laver flydende gødning af NPK. Hermed gætter jeg på en opløsning, der så kan bruges til udvanding i haven?

Her er i hvert fald min "opskrift" på en gødningsblanding af NPK:

Du tager ca. 400 g NPK-gødning og opløser det i 5 l vand.

Af ovennævnte forrådsblanding tager du 1 dl, og blander med 10 l vand. Så er du klar til at vande havens blomster m.fl. Gør det 2-3 gange ugentlig, og der kvitteres med masser af blomster sommeren igennem.

 


Svend Erik

Bygningssnedker

hov, det har jeg da aldrig tænk over man kunne... bliver det ikke klumpede på din måde Svend Erik ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Lopus, jeg har brugt denne billige gødningsmetode gennem mange år, og har udelukkende gode erfaringer med den :-)

Men, du skal lige ryste din forrådsblanding godt inden, du blander, for der er lidt tykt i bunden på din dunk. Så når du har rystet dunken 5-10 gange, så er du klar til at fortynde endnu engang.

Og lige til sidst: jeg bruger en eddikedunk til forrådsopløsningen, så jeg kan se, om der skal rystes mere.

Men en billig gødningsmetode er min "opskrift" - ingen grund til indkøb af specialblandinger :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

- er der nogen der100% kender en flydende gødningsblanding til drypvanding af jordbær, eller blandingsforhold specielt beregnet til jordbærdyrkning oppe over jordhøjde - dvs dyrket i altankasser i 1,40 Mtr højde over jorden, og tildækket af fuglenet, så man kan undgå at solsortene spiser de modne jordbær inden man kommer ud af ´køjen´ om morgenen m.v.

Mvh
Erdo
Annonce

Jeg blander også bare NPK gødning i vand. Mon ikke det er vandopløseligt det meste. Det er da den måde planterne optager det på. Jeg bruger ca. 2 dl til 200 l vand. Så kigger jeg på tomat planterne, er de gule på blade, så sulter de men er de meget mørkegrønne så sparer jeg lidt på det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hi Erik

 

- det var ikke lige det svar jeg forventede, idet jordbær er noget helt specielt, hvad gødning angår.

- erhvervsgartnere har siden 2007 modtaget EU-støtte netop inden for nye tiltag i jordbærdyrkning, hvor man dels har afprøvet systemer med flydende gødning via drypvanding på friland såvel som i drivhuse, blot er der umiddelbart ikke tilgængelige informationer for privatpersoner til typen af flydende gødning samt blandingsforhold.

 - forkert blanding når blomst sættes og sidenhen når frugten kommer - kan være katastrofalt for udbyttet, og der er forskel for blanding i de 2 anførte perioder, dette var årsagen til at jeg efterlyste en 100% formel og blanding.

- tak for dit initiativ.

 

Mvh

Erdo

Nu er det ikke hvad du spørger om men mere en kommentar til Erdo. Jeg har ikke de store problemer med mine jordbær, mht. gødning, da de skal flyttes hver 3 år. Jeg graver det hele igennem med formuldet hestemøg, eller hønsemøg, så er det ikke nødvendigt, at gøde før næste gang, jeg skal bytte ud og flytte igen. Jeg har ca. 100 planter, ca. halvdelen 1 års, resten 2 års.
Fik forrige år 30 kg jordbær til fryseren og nok til marmelade til vinter + at vi har spist en masse. Så det kan godt lade sig gøre.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

En hættefuld 3 dobbelt salmiarkspiritus i 10L vand og du får absolut flotte planter----


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Til Erdo: Jeg svarede på tråd starters spørgsmål, men havde ikke set at den er fra 2008,
Så du i virkeligheden er ny tråd starter, eller tråd genopliver. M.h.t. jordbær kender jeg kun den gamle " regel" at de kun skal have gødning lige efter høst ellers bliver det mest til blade.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis