Megabummer - det var maling og ikke træbeskyttelse

Hejsa.

Så har jeg lige kæmpekvajet mig igen. Det sker af og til når jeg prøver mig som håndværker, og denne gang gik det så ud over legehuset.
Vi har opstillet et lækkert legehus i ubehandlet træ, og med megen møje og besvær har min kon fået det malet rigtig pænt. ALt har fået mindst to gange maling, og nu ville jeg så lige læse på spanden hvordan penslerne skulle renses, og der kom chocket. GORI 100 er huleme ikke en træbeskyttelse, og jeg skulle have grundet først.
Men hvad gør jeg nu? Legehuset skulle jo nødig rådne bort. Er jeg nødt til at slibe malingen af og smøre noget træbeskyttelse på? Kan jeg træbeskytte uden på malingen eller skal jeg vente et års tid til der viser sig lidt alger og så træbeskytte.

Med venlig hilsen

malerTossen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at tage det helt afslappet, trenden med at alt træværk skal have træbeskyttelse er stærkt overdrevet. Medmindre dit legehus skiftevis står under vand og ellers tørre ud er der igen fare på færde, prøv at tænke på alle dem der har en træbåd, de impregnere eller smørre alt det skrammel på før de maler deres skiv, og mange træskive har da holdt i 50-100 år uden de store skader.

V.h. Håndværkeren

puha, så kom der lidt ro på. Konen ville ikke blive glad for at skulle male det hele igen, og mine malerevner er ikke de bedste.

Men vi behøver altså ikke stresse med en gang træbeskyttelse ligenu.

Men når den tid kommer, at det ikke er helt så kønt mere, plører jeg så bare noget træbeskyttelse over?

 

Med venlig hilsen

 

Lasse

Det vigtigste for et legehus er, at det ikke står direkte på jord, men hævet en anelse fra jorden på fliser eller andet. Så kan det holde rigtigt længe, som håndværkeren bemærker.

At I ikke har grundet - tjah, malingen hæfter ikke nær så godt og vil nok ikke holde helt så længe, men den skal nok beskytte træet alligevel. At I så måske skal slibe lidt mere og lidt tidligere end ellers, når det engang skal males igen, den tid den sorg.


Mvh.

Jan R.
Hej Igen Lasse.
Nej når du først har malet træet så kan en træbeskyttelse ikke trænge ind, til den tid skal den blot have et nyt lag maling efter en god afslibning som Jan skriver. Og det er også vigtigt at huset ikke kan lukkes helt tæt, et par huller ved gulvet og et par i toppen af gavlene giver god ventilation.

Håndværkeren

Hi guys.

I har da lige reddet min uge. Legehuset er klodset op på nogle trykimprægnerede lægter, der hviler på nogle fliser og imellem fliser og lægter er der tagpap.

Jeg går hjem og laver et par huller, og er glad.

Hav en fortsat god sommer.

Med venlig hilsen

Lasse 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også