Hvor er det med skruer??

Hej alle!

Jf. mit alias MrGDS0, så er j virkelig et nul inden for GDS/LDS.

Kan nogle henvise mig til nogle artikler/links vedr. skruening? Altså noget om hvor meget man skal forbore, hvor langt ind og ud skal rawpluggen? Skal man bare stikke den i eller evt. banke den med en hammer? Hvornår skal man bruge rawplugs? Skal man altid forbore og anvende rawplugs?

Størrelsen på bor og rawplus står vel på pakningen med skruer?

Hvilke størrelse skruer og rawplugs er sådan "standard"? noget man næsten altid som hovedregel kan anvende?

Sorry, men det er nogle basale spørgsmål, men håber at ingen spørgsmål er for dumme.


kh. hilsen Mr. GDS 0
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan da godt forsøge at give dig et par retningslinier - og nej, det er ikke dumt at spørge.

Der er altid nogle ting du skal vurdere når du skal have fæstnet noget et eller andet sted.
Hvad er det, hvor er det, og hvad skal det kunne holde til.
Man bruger ikke rawlplugs i træ, og heller ikke i lofter og vægge af træ med et pudslag som overflade. Her skruer man igennem pudslaget direkte op i træet.

Skal du have hængt et lille billede op, kan et lille stålsøm sikkert gøre det uanset væggens materiale eller beskaffenhed.
Skal du have hængt en 4-mands bænk op på en mur, skal der nogle alvorligt store skruer og rawlplugs til - eller måske endda ekspansionsbolte.

Til almindelige opgaver i hjemmet som at sætte hylder op, hænge malerier op, montere lamper og lampetter mm. skal der almindeligvis anvendes rawlplugs og skruer. Hvis det er en væg af sten bruger du de alm. rawlplugs.
Hvis du køber 2 størrelser af rawlplugs med tilhørende murbor, f.eks. 5mm og 8mm kan du stort set klare alle opgaver - hvis du også har de rigtige skruer.
Længde og tykkelse af skruen afhænger selvfølgelig af opgaven, men da du nu har købt 5 og 8mm rawlplugs, kan du anvende en skrue med en tykkelse på 4-6mm i dine 5mm rawlplugs og 8mm skruer i dine 8mm rawlplugs. Der går også fint at afvige lidt fra dette, men brug det som rettesnor.
Skruerne er som regel mærket således: 50mm x 8mm (længde x tykkelse)

Når du borer hullet skal du være sikker på at det er dybt nok, hvilket vil sige mindst en til to cm dybere end rawlpluggens længde men selvfølgelig også dybere end skruens forventede placering efter monteringen.
Rens hullet grundigt ved at trække boremaskinen ud og ind mens du borer (ellers kan du få besvær med at indsætte rawlpluggen).
Rawlpluggen skal kunne gå frit ind i hullet i fuld dybde - dog måske hjulpet af et par lette slag med en hammer.
Hvis du monterer i fliser eller på en pudset væg, skal rawlpluggen skubbes ind så den ikke sidder i flisen eller pudslaget. Det gør du ved at sætte en skrue i rawlpluggen (uden at skrue) for derefter at slå let på skruen med en hammer så rawlpluggen er indenfor flisen/pudslaget.

Hvis det derimod er en gipspladevæg, må du købe de rawlplugs der er specielt beregnet til det. Og så må man vurdere om gipspladen kan holde til belastningen, eller om man er nødt til at finde skelettet inde i væggen og sætte skruerne der i stedet for - uden rawlplugs.

Rawlplugs til gipsplader virker som regel ved at man borer et frihul til isætning af pluggen. Når den tilhørende skrue spændes ved monteringen, folder rawlpluggen sig ud inde i væggens hulrum (lidt ligesom en blomst) men du kan kun montere ikke alt for tunge ting på den måde.

Jeg håber det bragte dig lidt videre med "skrueningen"


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."


Jeg faldt engang over disse to sider som måske også kunne hjælpe dig lidt.

her er lidt om skruer:

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS162006_Plak.pdf

Og her er lidt om plugs

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/DKGDS142007_5111_Plakat.pdf

Håber de kan hjælpe dig selvom du efter Buch's super forklaring ved det mest om skruer og plugs


Fortes Fortuna Juvat

Dumt spørgsmål: Hvordan finder man ud af hvilket materiale ens væg er lavet af?
Åh Herre, giv mig styrke!

 

Har du fået sand i din vagina ulle?
Det er jo ikke værre end du ignorere tråden, ellers kan jeg godt yde krisehjælp for 900,- i timen.

Vægen er ikke mur, eller gibs.
Det minder om små stykker beton.
Er det bare samme fremgangsmåde?
Skrevet af kpauner på 06 sep 2011 12:36
Dumt spørgsmål: Hvordan finder man ud af hvilket materiale ens væg er lavet af?


tjaaa, en gibsvæg er hul, så banker man på den et par steder så kan man høre den er hul(dog med noget støjdæmpende indeni).

Det kan måske godt være svært at høre om en væg er lavet af musten eller letbeton, men borer du i det er du ikke i tvivl, letbeton glider boret lige igennem, mursten giver lidt mere modstand.

en rigtig beton væg kan du stort set kun bore i med slag på, og lad være med at brug murbor, det skal være Bor til beton, murbor smelter bare (ved jeg af erfaring )

trævægge bruges vel ikke ret meget, men de lyder nok lidt som gibsvægge, du kan evt prøve at skære 1-2mm tapet væk og se om det er træ eller gibs.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også