Arbejde med plastic ?

Hej med Jer.

Hvis jeg nu kunne tænke mig, at prøve at lave et stykke simpel legetøj, er det så muligt at lave det af plastic ? Findes der noget flydende plastic, som man kan hælde i en form, og som derefter hærder. Eller er der andre ting man kan gøre det med, fx. glasfiber ???

Som I nok tydeligt kan regne ud, så kender jeg INTET til sådan noget, men kunne meget godt tænke mig at lære det, så jeg håber på svar.

v.

laura
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Plastik støbes under højt tryk og med høj temperatur (nok til at plastikken smelter) så det er nok ikke det man sådan lige begynder at lege med

Glasfiber skal man vide hvad man gør med, da 1) Man leger med små stykker glas, der hvis de kommer ind i huden ikke kommer derfra igen 2) Man binder glasfibrene sammen med noget epoxy stads der heller ikke er godt for helbredet. Så det er heller ikke noget man bare skal begynde at lege med.

Jeg ville nok bevæge mig ud af glasfibervejen (iført ånderætsværn og handsker), men det hele er jo afhængig af størrelsen af det du ønsker at lave.

Alternativt kan du jo lave 'økologisk' legetøj i træ

/Hideout

 


 

Tak for det.

Det er vel ikke sådan, at man kan hælde epox'en ned i en flydende form, og
ud af det få noget der mnder om hårdt plastic, eller hvordan ?? 

v.

laura

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det du skal bruge hedder polyester. Det er flydende to-komponent plast og kan hældes i en form, hvorefter det hærder op. Det er gennemsigtigt, men kan tilsættes farve hvis du ønsker det.
Søg i de gule sider efter "glasfiber", de firmaer kan levere det.

Bent.
Oftest foregår udformning gennem sprøjtestøbning, som er en ret krævende proces, der kræver dyrt udstyr, der kan presse hårdt og samtidig varme/afkøle plasten..

Der findes også en metode der hedder rotations støbning.. Det foregår også under høj temperatur, men ikke tryksat.. Den foregår ved at du hælder dine plast-piller i en form, som du roterer om 2 akser mens du varme det op, så plastiken smelter, hvorefter du køler det, mens formen stadig roterer..

Men jeg tror nu ikke det kan betale sig at gøre, bare for et enkelt stykke legetøj...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotational_molding

Mvh

Mark Herskind

Hva vil du lave laura... har du opfundet noget nyt ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej og tak svarene. Polyester lyder som noget jeg kan bruge, vil prøve at få fat i det.

Nej jeg har desværre ikke opfundet noget endnu.

v.

laura
Ellers kan jeg tilføje at det er ikke så specielt svært (eller dyrt) at lave en "plastic injection moulder" selv. Du kan for ganske små penge finde bøger om emnet, eks. på amazon.co.uk
Kun dine ambitioner og evner som maskinmester sætter grænsen for hvor store elementer du kan bygge med en hjemmelavet plastic injection moulder. Det svære er at lave formen man skal støbe i. Jeg har gentagne gange forsøgt mig med gips og træsnit, men det holder altså kun til ganske få støbninger under pres.
akryl kan bukkes og bøjes med varmen fra en hårtørre eller i en ovn.
Hvis ikke det du laver skal være meget hårdt kan du bruge flydende latex. der findes danske firmaer der sælger det privat i 1, 5 og 10 liters dunke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Laura

Fandt du noget der kunne bruges, jeg leder nemlig også efter noget lignende.
Jeg ville ikke lave legetøj af nogen af de omtalte matrialer, for de er de slet ikke egnede til, og da slet ikke til børn der af og til sutter på deres legetøj. Desuden kan polyestren splintres ved et hårdt slag når der ikke er glasvæv i den.
Lav helere noget legetøj af ubehandlet træ !
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også