Arbejde med plastic ?

Hej med Jer.

Hvis jeg nu kunne tænke mig, at prøve at lave et stykke simpel legetøj, er det så muligt at lave det af plastic ? Findes der noget flydende plastic, som man kan hælde i en form, og som derefter hærder. Eller er der andre ting man kan gøre det med, fx. glasfiber ???

Som I nok tydeligt kan regne ud, så kender jeg INTET til sådan noget, men kunne meget godt tænke mig at lære det, så jeg håber på svar.

v.

laura
Hej med Jer. Hvis jeg nu kunne tænke mig, at... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal nu heller ikke bruge det til legetøj, men til at lave lamper.
Der findes også legetøj til voksne, og er det et sådant der skal laves, kan jeg anbefale at støbe i silikone eller latex som der tidligere er foreslået. :-)

allan
Jeg skal som nævnt ikke lave legetøj, og slet ikke legetøj til voksne. Det må du have for dig selv Allan ;-) Derimod er det nogle dele til en lampeskærm som jeg gerne vil kunne udforme i nogle organiske former. Er ikke så dus med hverken latex eller silikone, men kan dog ikke forestille mig at disse materialer bliver hårde når de hærder. Er jeg helt forkert på den?
Ægte plexiglas kan du jo forme når det bliver opvarmet til 75 +, det kræver øvelse og du kan ikke gøre det to gange med samme stykke så vidt jeg ved.
Med glasfiber kan du arbejde over en plug/form men det kræver meget sikkerheds udstyr.
Endelig er der jo Epoxy lim, der bruger du også en glasvæv som du så påfører limen, her skal også åndedrætsværn (ikke en papir model) og briller til.
Hej Quist

Nej du har helt ret, silikone og latek er bløde plastikker/gummier, hvorfor de egner sig fortrinligt til voksen legetøj. Derudover har de glimrende egenskaber, når man ønsker at støbe med dem.

hilsen
Allan
Annonce
Nå, ved nærmere eftertanke så kunne latex måske finde anvendelse i lampeskærm sammenhæng. Til eksempel bruger man latex til at fremstille præservativer af, ved at man dypper en form af passende udseende i i en latexsuppe. Latexen tørrer herefter på formen og rulles af.

Nu skriver du ikke noget om hvad det er på lampen du skal fremstille, men er det en skærm kan jeg sagtens forestille mig at latex kunne finde anvendelse, f.eks. ved at man støbten en "hud" som kunne anbringes på et metalstativ.

Men fortæl lidt mere om hvad det er på lampen du ønsker at fremstille.

Allan
Det skal bruges til at lave hårde og relativ flade stykker farvet plade med et organisk udseende/former. Størrelsen af disse plader skal være ca. 80-100 cm2 og farverne skal kunne variere. Materialet skal efter hærdning være "halvgennemsigtig" eller diffus om du vil.
Jeg har set et firma der fremstillede nøgleringe ved at indstøbe forskellige ting i gennemsigtig plastik, så produktet findes, jeg er bare ikke helt klar over hvilken en slags det er. Prøv evt. et ringe til nogle glasfibersælgere og spørg. Men held og lykke med det.

Hilsen
Allan
Vacuumformning af plane plast/acrylplader kunne måske bruges til din lampe ? -eller måske bare simpel smeltning overe en træblok i en ovn ?

/ Claus

qvist

Der kan støbes i acryl som fås' i en base hvori der blandes hærder og farve, men det er noget forb - - - - -  giftigt stads som kræver det helt store sikkerheds foranstaltninger, som udsugning, handsker og briller, men med dette er der næsten ingen grænser for hvad der kan laves, og der kan også laves en blød acryl ved at ændre på recepten.

Har for år tilbage "snuset" lidt til støbning i acryl, så har lidt viden om dette men er sikker på at det er svært at opdrive, da der indgår epoxy i det.

Hvis du laver en model i eks. gips kan du støbe over denne, ved at bruge en special-folie som bliver gummi lignende når den lægges i koldt vand, efterfølgende bruges sug (undertryk) hvorefter du trækker en "strømpe" over denne i passende antal lag, og sluttelig en folie som først nævnte, som lukkes midlertidig med en klemme, hvorefter acrylen tilsættes og denne trækkes ned over din model med et stykke plastik-slange, luften suges ud og acrylen bliver ensartet i tykkelse med lidt øvelse.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også