Vand i dieselolien

Hej sejlerfolks

Jeg har en Luna 26, som jeg lagde nye brændstoftanke i ( rustfast stål 120 l hver ), i vinter. I forsommeren fik min kollega dieselpest i tanken. Så jeg tænkte at jeg ville beskytte mine tanke mod det samme. Fluks købte jeg et middel der hedder Bioprotect-2. Det skulle virke mod alle dårligdomme i dieselolien. MEN under ferieturen opdagede jeg ca 10 mm vand i bunden af filterglasset. Skilte filteret ad rensede det så godt jeg kunne ( der var nogle små klare flager ligesom siliconegummi i ), samlede det og var glad og fro. Men ak og ve, efter ca 2 timers sejlads var skillelaget der igen. Kan det være det her fine "vidundermiddel" der laver det ? Det skal lige siges, jeg har aldrig tidligere brugt disse mirakelmidler og har heller aldrig haft vand i olien før. En af mine sejlerkammerater har fået det samme døje i år også. Kan det være oliekvaliteten der er blevet ringere  ( jeg køber altid min diesel på tankstationer ) ?
Håber der er nogen der har et godt. Mange sejlerhilsener Finn Gevind
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke om Bioprotect-2. er til både eller biler.. Hvis det er til biler og der er f.eks. sprit i suger din olie vand fra luften.. og der er som regel meget vand i luften når man er på havet.
I hvert fald advarer Mariner imod at man bruger karburatorsprit eller andre ting med sprit i, netop fordi det suger vand.
Samtidig fortæller de hvis man alligevel kommer sprit i benzinen så SKAL man monterer et vand udskilningsfilter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman
Vedrørende sprit i dieselolie, så er det sådan at spritten går i forbindelse med vand (emulgerer ), (prøv at tage en snaps og så hæld vand i, der bliver ingen skillelag) så man kan nærmest sige at vandet forsvinder, spritten går i forbindelse med olien og vandet skulle i teorien være væk. Hvis man går ind på nettet og kigger under dieselpest, er der nogle ret avancerede forklaringer på det.
Med hensyn til vandudskilningsfilter så har du helt ret i at selvfølgelig skal man have et monteret, ihvertfald på dieselanlæg.
Jeg kan tilføje at efter jeg rensede filteret anden gang har der ikke været noget vand i. Måske har det været rester fra da tankene blev trykprøvet.

Af flere grunde er det en god ide at tanke på en velbesøgt tankstation hvis det er muligt.

Pas på med sprit (i brændstoffet) ikke alle pakninger kan tåle mosten og i nyere motorer kan dyserne også stå af=$$$.

René

Hej ALB69
Det første ved jeg. Jeg tanker altid på en anerkendt tankstation. Man ved aldrig hvordan tankene på havnene bliver behandlet.
Til gengæld vidste jeg ikke det med dyserne. Nu har jeg ikke prøvet at komme sprit i olien, så jeg har ikke noget problem der. Det er som nævnt i mit første indlæg første gang jeg har prøvet et af disse "mirakelmidler". Jeg har haft dieseldrevne både i 16 år. I minforrige båd havde jeg tanken siddende agter oppe uder dæk, med påfyldning over dæk, der havde jeg vand i olien, til gengæld kunne jeg tappe det af på sugerøret i bunden af tanken. Tankene i min nuværende på ligger under dørken i cockpittet, så der har jeg ikke samme mulighed. Til gengæld sidder påfyldningerne i dørken i cockpittet, så der kommer ikke vand i udefra. MVH Finn Gevind
angående frisk diesel i havnene, så lå vi flere dage i Nyborg ved siden af deres tankanlæg. På et tidspunkt kom der en svensker og tankede 1.000 liter af kr. 12,10 altså for 12.100 kr.
Jeg talte en del med dem i butikken og fik at vide at deres 6.000 liters tank havde holdt fra torsdag og nu var det mandag så tirsdag ville den blive fyldt igen inden den løb tør.
Så man skal vel bare kende de populære tanke for så vil de hele være friskt nok.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Jo det er selvfølgeli rigtig nok, Problemet er bare at man aldrig ved hvor tit lagrene bliver fyldt op, og bliver tankene renset regelmæssigt. Det gør de jo på tankstationerne. Her i havnen ( Rudkøbing ) har jeg aldrig set det blive gjort, og da det typisk kun er småportioner der bliver hentet af bådene, kan jeg levende forestille mig hvordan bunden af tanken ser ud.
Upraktisk at tanke 1000L. i dunke men for mig der max bruger 70 på et år er det ganske enkelt og på denne årstid er problemet nok heller ikke så stort som hvis optankningen sker i februar.
Fordel 2 må være at jeg endnu ikke har oplevet en havn med priskrig(aftenens standerpriser på Roskildevej var 9,65)
René
Ja I har det godt derovre med hensyn til energipriser. Her på sydfyn kan der højest være tale om nogle få øres rabat. Men ellers har du ret i det du skriver, men ligesom du, så bliver det ca 300 l på en sæson fordelt på 3 - 4 gange, så det er ikke så slemt at hente det i dunke.
Min pointe var at der er nogle havntankanlæg der har en høj standart - men problemet må være at spotte dem, måske vi her kan lave noget ala en top 10 og en bund 10.
Benzin kan man meget sjældent købe i havnen og der må den lokale tankstation være eneste løsning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det var måske en rigtig god ide. Vi kan jo starte med Rudkøbing, som må ligge som nr 1 på en skala fra 1 til 10. Vejret er der jo heller ikke noget skrive hjem om. Jeg kører på sidste ferie uge, nul sejlads har der foreløbig været.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis